پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

مرگ

میدانید مرگ چیست؟ تعجب نکنید که یک سایت زیست محیطی که همیشه از زندگی باید سخن بگوید اکنون از تلخ ترین و تنفر برانگیز ترین کلمه ای که می توان شناخت سخن می گوید!! 

راستش توی این ده روز دل و دماغ نوشتن نداشتم واسه اینکه دوستم یاسر انصاری شب ۲۱ تیر در اثر سکته قلبی در سن ۳۲ سالگی چشم از دنیا فرو بست. 

شب هفت پدرش(دکتر انصاری) به من گفت شاگردت آخر نتونست تحمل کنه؟!!  

چه بگم واقعا پشتم از این حرفش  لرزید اشک مادر یاسر و دوتا خواهرش و همسرش خانم مژگان جمشیدی حال مناسبی برای هیچکس نگذاشته بود. 

مرحوم را من وارد تشکل های زیست محیطی کرده بودم و باهم هفت هشت نفره با تلاش شبانه روزی کانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محیط زیست ایران را راه انداختیم بقیه کار تلاش خودش بود و راه انداختن سبز پرس. 

باید بگم خصلت های خوبش به همه چیزش سر بود که آدم رو به فکر واداره و خواب از سر هر که به یادشه بدزده. 

چقدر بد که آدم برای دلتنگی خیلی دیر به فکر می افته و خیلی زود هم همه چیز رو فرامومش می کنه اما ما ایرونی ها تازه پس از دست دادن عزیز تازه یادمان می افته که کی رو از دست داده ایم. 

یاسر زود رفت خیلی زود تر از آن که برای رفتنش بهانه ای را پیدا کنیم بهانه با بی بهانه از کف داده ایم و دیگر بعانه ای برای اینکه منتظرش بمانیم نداریم زیرا با همین دستان خودمان توی خاک سرد قرارش دادیم و بی بهانه تر بگم که اگه می نویسم شاید فقط می خوام خودم رو سبک کنم که دارم پرت و پلا می گم!! 

 

 

دلم گرفته و از اینکه شما رو با غم خودم شریک کردم و به دامن شما اشکهام رو می ریزم منو ببخشید 

 

 

از فردا سعی می کنم فکرم رو جمع کارم بکنم و به تعهدی که دارم یعنی نوشت مطالبی پیرامون فضای سبز عمل کنم  

شب خوبی داشته باشید و آرزو می کنم که قبل از آنکه چیزی رو از دست بدید قدرش رو بدونید. 

بدرود

سپاسگزاری

 امشب این پیام را در نظر بازدید کنندگان مشاهده کردم خوشحالی خودم را پنهان نمی کنم و از همه آن هایی که نمی شناسم و به من رای داده اند سپاسگزار هستم بی تردید خوشحال تر خواهم بود که اشکالات و ایرادهای وب را به من گوشزد کنید تا با رفع ایرادات علمی و فنی راه سخت را بهتر و با نشاط تر طی کنم. 

با سپاس از همه شما  و بی نهایت عشق به ایران عزیز 

 

سلام دوست عزیز
پس از بررسی وبلاگ شما در مدت یک ماه گذشته وبلاگ شما به عنوان وبلاگ برتر پارسی در زمینه هنری و عمومی شناخته شد
با تشکر از زحمات شما
http://topblogs.blogfa.com/post-126.aspx
لطفا صفحه معرفی نامه خود به عنوان وبلاگ برتر را با عنوان:
وبلاگ برتر یا وبلاگ برتر گل و گیاه
در وبلاگتان لینک کنید...
http://topblogs.blogfa.com/post-126.aspx
خدا نگهدار شما و وبلاگ زیباتون

میخک صورتی

Dianthus chinensis

CARYOPHYLLACEAE

CHINA PINK

این گل در بسترها، مرزها و گل‌کاری ها و جعبه گل ها زیبا و دوست‌داشتنی است. چیدن گل‌های پژمرده وقت‌گیر است اما فصل گل‌دهی را طولانی تر خواهد کرد.

شرح ویژگی‌ها

این گیاه دوساله یا چندساله کوتاه عمر را معمولا به صورت یک‌ساله پرورش می‌دهند. این گیاه دسته‌هایی از برگ‌های و باریک می‌دهد. ساقه‌های راست و عمود، گل‌هایی مسطح به پهنای 5/2 سانتی‌متر دارد که نوک گلبرگ‌های پهن آنها حاشیه‌دار است. این گل‌های سفید، صورتی یا قرمز رنگ در سرتاسر تابستان می شکفند. از طرفی دیگر میخک های صورتی پیوند زده شده‌اند تا مدت زمان طولانی‌تری گل‌های رنگارنگ‌تر و بزرگتری تولید کنند.

ارتفاع وگستردگی

ارتفاع و گستردگی درحد 20 تا 30 سانتی‌متر دارد.

بهترین محل پرورش

کاملا آفتابگیر (در مناطقی که تابستان داغ دارند به بعد ازظهرهای سایه‌ دار نیاز است، خاک معمولی با زهکشی خوب.

شیوه پرورش

این گیاهان را در فصل بهار خریداری کرده و یا کاشت دانه را 6 تا 8 هفته قبل از آخرین یخبندان در فضای بسته آغاز کنید (فقط کمی روی آن را بپوشانید). همین‌طور می‌توانید دانه را مستقیما، 2 تا 3 هفته قبل از آخرین یخبندان، در باغ بکارید. جوانه‌ها را تنک کنید یا نشاها را با فاصله 15 تا 20 سانتی‌متر از هم قراردهید.

کاربرد در فضای سبز

میخک صورتی انتخابی طبیعی برای باغ‌های کلبه‌ای است. برای بسترهای گل و راه‌روها نیز حاشیه‌های ایوانی می‌سازد. پرورش تعدادی از آنها را در باغ‌های  کانتینری نیز امتحان کنید.

دیگر نام‌های متداول

Rainbow pink

قرنفل(میخک شاعر)

 

  

Dianthus barbatus

CARYYOPHYLACEAE

SWEET WILLIAM

اگر قرنفل را پس از گل‌دهی بچینید، سال بعد هم ممکن است گل بدهد، اما اگر هر سال این گیاه را از نو بکارید منظره بهتری خواهید داشت.

شرح ویژگی‌ها

چندساله‌ای با عمر کوتاه که به صورت دوساله یا یک‌ساله بادوام پرورش می‌یابد. انبوهی از برگ‌های سبز، باریک و نیزه‌ای شکل دارد و از اوایل تابستان تا اواسط آن دسته‌های متراکم و تقریبا گرد گل‌های پنج‌پر آن می‌شکفد. شکوفه‌ها خوشبو هستند و عرض هر یک از آنها 6 تا 12 میلی‌متر است. متداول‌ترین رنگ‌های آن قرمز، صورتی و سفید می باشد؛ برخی از این گل‌ها چشم یا نقاطی که دارای رنگ‌های مخالف هستند دارند.

ارتفاع و گستردگی

ارتفاع 30 تا 45 سانتی‌متر؛ گستردگی 20 تا 30 سانتی‌متر.

بهترین محل پرورش

از آفتاب کامل تا نیمه‌سایه، خاک معمولی با زهکشی خوب.

روش پرورش

برای زودترین گل‌دهی این گیاه را به صورت دوساله پرورش دهید. در تابستان دانه‌ها را بیرون در گلدان‌ها یا بستر گلخانه‌ای کاشته، و سپس در پاییز این گیاهان را به محل خودشان در باغ منتقل کنید. برای اینکه همان سال کشت گل داشته باشید دانه‌ها را حدود هشت هفته قبل از آخرین یخبندان در فضای بسته بکارید (آن‌را کمی بپوشانید). گیاهان را 2 تا 3 هفته قبل از آخرین یخبندان بیرون برده و نشاها را در فاصله 20 تا 25 سانتی‌متر از هم بکارید. اگر بگذارید که چند تا از گل‌ها دانه‌ بدهند، خودشان بذرافشانی خواهند کرد.

کاربرد در فضای سبز

این گیاه برای پرکردن بسترها و مرزها در اوایل تابستان فوق‌العاده است. برای دسته گل‌های مطبق تر و تازه ایده‌آل است.

سنندج - به دیدنش می ارزد

روزگار غریبی است که مرا یاد این شعر می اندازد: 

دوستی با هرکه کردم خصم مادر زاد شد 

آشیان هر جا گرفتم لانه صیاد شد 

آن رفیقی که با خون جگر پرورده ام 

پای کشتن مردنم بی مروت جلاد شد 

 

خلاصه این که سالها قبل زنگ تلفن آخرهای شب در محل کارم (مجله پیام سبز) به صدا در آمد و مقدمه دوستی من با او شد،  دوستی پیدا کردم که فکر می کردم یعنی ادعا داشت و من هم تا وقتی عکس ادعایش برایم ثابت نشده بود همیشه به دوستی با او افتخار می کردم. 

امروز از او جدا شده ام ... 

انسان ها واقعا غیر قابل پیش بینی هستند و تا وقتی شرایط امتحان پیش نیاید آن روی سکه را به درستی نشان نمی دهند و به عنوان یک تجربه  ممکن است هیچگاه شرایط روز گذشته آدمی با فردای عمل او کاملا یکسان نباشد شاید هم  متضاد باشد و این دوست گذشته نیز عاقبت تو زد از آب در آمد و بگذریم  

اما از زیبایی های ایران بگویم:

سفری کاری پیش آمد به اتفاق همسر و فرزندانم به سنندج   رفتیم.  

سنندج و آبیدر زیبا و شهری که شبهای بی نظیر آن را باید تنها از آبیدر مشاهده کرد. 

افسوس که ریز گردها نیز روزهای غم آلودی را به وجود آورده است  

سنندج شهری است که مثل کردها آرام اما در دل غوغایی از شور زندگی و عشق به همراه دارد ، دستهای آزادی همه را به آغوش خود فرا می خواند اما هر چه بیشتر به آن نگاه کردم بیشتر دانستم که غمی پنهان در چهره دارد و خیلی چیزها که کم دارد و تنها باید کرد بود تا فهمید که کدام کاستی هاست که این چنین او را به تفکر و اندیشه وا داشته است. 

راستی در سنندج دو بار اذان می گویند یکبار برای شیعه ها و یکبار هم برای اهل تسنن اما رنگ اذانشان هم با هم فرق دارد شاید اگر خوب بو کنی یکی خوش بو تر است برازنده قامت کردها که وقت نماز به لباسشان می چسبد. 

آسمان سنندج همه جوره دو تایی است ستاره هایش شبها در آسمان می درخشند و سنندج با چراغ خانه هایش هم ، حتی شبها چنان غرق سنندج می شوی که آسمانش را هم از یاد می بری . 

توی آبیدر میدانگاهی است که مجسمه ای در آن نصب شده است که نی می نوازد اما نی اورا برداشته اند تا صدایش درنیاید اما همین که به او نگاه می کنی برایت می خواند: 

بشنو از نی چون حکایت می کند  

از جدایی ها شکایت می کند ...  

باور کنید سنندج تکه ای از آسمان است باور ندارید به مظلومیتش سفر کنید 

عجیب بود که راننگان به هم با صبر و حوصله راه می دهند ، بیشتر پیکان می بینی که بوق های ناهنجار روی ماشینها سوار کرده اند اما به ندرت بوق می زنند. از راننگی در سنندج لذت خواهید برد و صبوری کردها شما را به تعجب وا می دارد.  

راستی جمعه ها به سنندج نروید همه جا تعطیل است ممکن است همه به آبیدر رفته باشند ، از غروب پنجشنبه تا سحر روز شنبه ابیدر جای سوزن انداختن نیست.  

چند تا ازتصاویر زیبای آبیدر را برای شما قرار داده ام

 

 

 

 

 

 چشم انداز شهر از آبیدر بسیار زیباست 

اگر غبارهای عربی نباشد زلالی شهر چشم شما را خیره می کند  

 

 

 

مجسمه آزادی

گلفوژ و روش اجرای بستر اولیه-فوندانسیون

فونداسیون ها

فونداسیون برای هر نوع سازه حایل دارای اهمیت اساسی می باشد، که نقش اصلی را در استحکام سازه ایفا می کنند. شکل زیرمیانگین عمق نفوذ یخبندان در ایالات متحده را نشان می دهد - متاسفانه در کشور ما این نقشه توسط سازمان های متولی هنوز تهیه نشده است و باید توسط مشاوران و پیمانکاران تهیه شود-  البته کارشناسان شهرداری، مهدسان مشاور و پیمانکاران محلی از عمق نفوذ یخبندان آگاهی کامل دارند و می توان از دانش و تجربه آن ها نیز استفاده کرد.

فونداسیون ها برای سازه های حایل صلب باید طوری تنظیم شوند که پی در زیر خط یخبندان، و بالای پاشنه پی، روی خط یخبندان قرار گیرد. فونداسیون های سازه حایل انعطاف پذیر، اگر بر روی یک زیراساس که خوب زهکشی شده و با ظرفیت تحمل بار مناسب ساخته شده باشند، نیازی ندارند که در زیر خط یخبندان تنظیم شوند.

گلفوژ و دیوار حایل سبز نیز با توجه به نوع دیوار نیاز به فوندانسیون ندارند و تنها کافی است بستر به خوبی مورد بررسی قرار گرفته و از نظر امکان نشست مطالعه شود و سپس به عمق حداکثر 20 سانتی متر بتن با عیار 150 تا 200 بسته به مکان برای ایجاد سطحی صاف و یک دست (عرضی و طولی) به عنوان بستر گلفوژ ایجاد گردد.

د پایان مطلب این قسمت به عنوان نمونه تعدادی تصویر از ایجاد بستر برای ایجاد دیوار حایل با گلفوژ قرار داده ام اما باید توجه کرد که هر گونه فوندانسیون بر حسب شرایط اجرایی تفاوت دارد و باید از مهندسین عمران با تجربه و خبره و همچنین مهندسان زمین شناسی مشورت گرفت.

 

شکلمیانگین عمق نفوذ یخبندان برحسب اینچ در ایالات متحده

[Charles W. Harris & Nicholas T. Dines, 1998]

 تمام فونداسیون ها باید بالای سطح ایستابی باشند. برای تعین نوع تیپ فونداسیون مناسب باید با یک مهندس سازه مشورت نمود. برای آشنایی با حداقل نیازهای لازم فونداسیون ها و پاشنه پی ها در جایی که مقدور باشد، از کدهای ساختمانی محلی استفاده نمایید.

 وسایل زهکشی

کجی، برآمدگی یا نامیزانی سازه های حایل ممکن است در نتیجه ضخامت نامناسب دیوار باشد، ولی اغلب به وسیله تجمع و افزایش فشار آب در پشت سازه و یا توسط واکنش یخبندان یا آب شدن یخ در اقلیم های سرد به وجود آید. فشار هیدرواستاتیک آب می تواند در بالا یا پایه دیوار در زمانی که رواناب سطحی به پشت سازه حایل می رسد یا زمانی که  آب زیرزمینی از میان خاک در پشت یا زیر سازه تراوش کند، باعث ایجاد اشکال شود.

رواناب سطحی باید از بالا و پی دیوار دور شود. همچنین باید از نفوذ به درون خاک توسط نصب یک آب بند رسی در زیر چمن یا ، جایی که تمرکز سنگین رواناب وجود دارد، توسط ساخت یک آبرو نفوذ ناپذیر یا کانال زهکشی در پشت دیوار(شکل 8 - 2) جلوگیری شود. آب نفوذ کرده به درون خاک را می توان توسط استفاده از خاکریزهای دانه ای متصل به آبرو در میان نمای سازه، یا اگر ممکن باشد توسط لوله زهکش منفذدار متصل به دهانه آبگیرکه به خارج از سازه هدایت می شود، متوقف کرده یا به خارج از سازه منتقل نمود. آجر رسی، بتن متخلخل، یا پلاستیک منفذدار، برای این هدف استفاده می شوند. در مسیریابی چنین وسایلی باید از نقاط پست، در جایی که آب می تواند در پشت سازه حبس شود، اجتناب کرد. [Seele, ElwynE., 1957]


1- ابتدا بستر را مورد مطالعه قرار دهید

2- به وسیله غطک تراکم لازم را در بستر به وجو آورید

3-  سعی کنید بر اساس نقشه از پیش طراحی شده پیش بروید

4- برای اجرای گلفوژ نیاز به سطحی تراز هم در عرض و هم در طول نیاز دارید بنابر این به وسیله دوربین یا به وسیله شلینگ تراز و تراز این مهم را بررسی کنید.

استاد با دقت تمام هر گلفوژ را تراز می کند و برای افزایش دقت کار از دو ریسمان کار بهره می برد.

به مقطع توجه کنید

تصویر پارانوما از محل اجرا - هدف:

  • تثبیت دیواره
  • حفظ درختان موجود
  • اجرای دیوار حایل با استفاده از گلفوژ
  • ایجاد فضای سبز
  • افزایش سطح زمین بالا دست

فضای موجود قبل از اجرا

مشخص کردن خط کار

ایجاد سطحی یکدست و کوبیدن بستر

 

نصب ژئوگرید

شما می توانید از ژئو گرید یک طرفه یا دو طرفه استفاده کنید

ایجاد زهکش: لوله پولیکا به لوله زهکشی که در پشت کار شده متصل است .

لوله زهکش باید استادارد و بر اساس دبی حداکثر خروجی انتخاب شود و به وسیله ژئوتکستایل لفاف

 

 

برای ایجاد بستر و سطح اولیه از بتن عیار 150 تا 200 استفاده کنید در صورت قالب بندی از عیار بالاتر در سرزمین هایی که یخبندان دارد بهره ببرید .

در سطوح شیبدار ، در طول به وسیله ایجاد پله، سطوح تراز به وجود آورید- طول پله اهمیتی ندارد به دو تصویر زیر توجه کنید:

 

وضع اولیه مکانی آلوده بود و پس از اجرا به صورت زیر در آمد که در صورت کاشت گیاهان فضایی مفرح برای شهروندان کرجی به وجود آورد .

پایان عملیات اجرایی

در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر با من تماس بگیرید:

09123497257

علت آتش زدن کاه و کلش و راهکار مقابله با آن

حذف عمل آتش زدن از آن جهت برایم حائز اهمیت است که از آثار زیان بار آن اطلاع نسبی دارم و در بازه زمانی 6 سال نتیجه تاثیر آن را در افزایش دما - قبل از و بعد از آتش زدن - مورد بررسی قرار دادم البته فقط برای مطالعه خودم و با ابزار ابتدایی نه به صورت حرفه ای و با ابزار دقیق .  

مطالعه من میانگین 5 تا 6 درجه افزایش دما را در ارتفاع 1.5 متری  در سایه نشان می داد علاوه بر اینکه تنفس در آن دوره به سختی انجام می گرفت و دید نیز محدود می شد و سوزش چشم و آبریزی بینی در اغلب کودکان روستایی که نزدیک کانون آتش زندگی می کردند مشاهده می شد. 

من شایستگی اظهار نظر -هم در زمینه کشاورزی و هم در زمینه پزشکی - ندارم به همین علت سعی کرده ام مطالبی را که مفید می دانم جستجو و تکثیر کنم ، از آنجا که در اغلب موارد دسترسی به نویسنده میسر نیست بدین وسیله از این بزرگواران کسب اجازه می کنم، مطلب زیر نیز از سامانه جهاد کشاورزی استان مرکزی انتخاب شده است: 

 

 

مهمانه اسدی راد

مهندس ناظر مرکز خدمات و ترویج کشاورزی ایبک آباد


دلیل اصلی روی آوردن کشاورزان به آتش زدن کاه و کلش گندم و جو کنترل آفات و علف های هرز, پاک شدن سریع زمین از بقایای گیاه قبلی و آسان شدن عملیات شخم برای محصول بعدی است ولی لازم به ذکر است به کار بردن تناوب زراعی صحیح واستفاده مناسب از سموم نتیجه ای بسیار مطلوب تر دارد. همچنین می توان با یک برنامه ریزی صحیح و استفاده مناسب از ماشین آلات نسبت به مدیریت بقایا اقدام کرد بدون آنکه آنها را سوزاند. روش سوزاندن بقایا در کنار مزیت هایی چون کنترل علف های هرز و حشرات (که روش هایی دیگر نیز برای کنترل آنها وجود دارد) معایبی دارد از جمله:

- خارج شدن عناصر غذایی موجود در آنها به شکل گاز از قبیل گوگرد و ازت, کربن و در نهایت موجب فقیر شدن خاک از نظر عناصر می شود.

- از بین رفتن موجودات زنده مفید مخصوصا کرم خاکی در اثر تولید گرمای زیاد ودر نهایت موجب از بین رفتن ساختمان خاک و شرایط مساعد برای رشد و فعالیت ریشه گیاهان می شود.

- سخت تر شدن خاک در اثر گرما و ایجاد سله که مانع از جوانه زدن بذرها و استقرار بوته ها و گسترش ریشه در خاک می شود.

- خاک در معرض فرسایش شدید آب و هوا قرار می گیرد و با از بین رفتن لایه های خاک زنده زمین زراعی قدرت حاصلخیزی و تولید محصول خود را از دست می دهد.

-با کاهش مواد آلی ,گیاهان زراعی تحمل خود را در برابر آفات, بیماریها, خشکی, گرما و سرما از دست می دهند.

آلودگی هوای اطراف

با توجه به مضرات حاصل از سوزاندن بقایای گیاهی به خصوص کاه و کلش که به منظور آماده سازی زمین برای کشت دوم انجام می پذیرد به نظرمی رسد احیای فن آوری و مدیریت بقایای گیاهی به عنوان یکی از راهکارهای مهم درجهت حفظ پایداری اکولوژیک مزارع ضروری باشد.از جمله فن آوری های موفق می توان به سیستم خاک ورزی حفاظتی اشاره نمود. در این خاکورزی ها که شامل روش های بدون خاک ورزی و خاک ورزی حداقل نیز می گردد , بقایای گیاهی در سطح خاک به طور کامل یا جزئی باقی می ماند و با این عمل بسیاری از مضرات سوزاندن بقایای گیاهی به خصوص کاه و کلش تخفیف می یابد.

مخلوط کردن بقایای گیاهی با خاک دارای مزایایی است از جمله:

کاه و کلش گندم و جو پس از پوسیدن در خاک موجب افزایش عناصر غذایی به صورت بسیار قابل استفاده برای گیاهان زراعی شده و در نهایت باعث کاهش مصرف کودهای شیمیایی می گردد.
پوسیدن کاه و کلش در خاک موجب افزایش ماده آلی خاک شده و این ماده آلی سبب جذب بهتر عناصر غذایی توسط گیاهان می شود و در نهایت کارایی مصرف کودهای شیمیایی توسط گیاهان افزایش می یابد.

افزایش مواد آلی خاک در اثر پوسیدن کاه و کلش گندم باعث بیشتر شدن تحمل گیاهان نسبت به خشکی , گرما و سرما می شود.افزایش مواد آلی خاک در اثر پوسیدن کاه و کلش گندم ضمن تقویت رشد گیاهان زراعی موجب افزایش مقاومت آنها نسبت به آفات و بیماریها می شود.افزایش مواد آلی خاک در اثر پوسیدن کاه و کلش گندم و جو موجب بالا رفتن راندمان مصرف آب و در نهایت باعث کاهش دفعات آبیاری شده و از هدر رفت آب جلوگیری می کند.مخلوط شدن کاه و کلش گندم و جو با خاک و افزایش مواد آلی موجب استحکام ذرات خاک در برابر روان آب ها شده و در نهایت موجب کاهش شدت فرسایش خاک در اثر روان آب و بادها می شود.مصرف بی رویه کودهای شیمیایی ضمن افزایش میزان شوری خاک موجب از بین رفتن ساختمان خاک وسفت شدن خاک ها می شود. کاه وکلش گندم و جو پس از پوسیدن در خاک سبب کاهش اثرات سوء کود های شیمیایی می شود.افزایش مواد الی موجب نفوذ و گردش بهتر هوا و آب در خاک شده و شرایط مساعدی برای رشد و فعالیت ریشه گیاهان زراعی و موجودات مفید فراهم می گردد.

آتش زدن کاه و کلش ۲

 

 

به گزارش برنا از فارس، ابراهیمی کارنامی، مدیر کل محیط زیست فارس با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و افزایش دما در استان، آتش زدن کاه و کلش و پسمانده های برداشت غلات را در این روزها امری غیر بهداشتی و غیر زیست محیطی دانست واظهار داشت: متاسفانه گسترش روند آتش زدن کاه و کلش باقیمانده محصولات کشاورزی در بین زارعان از روی آگاهی یا بدون آگاهی از عواقب آن و تنها به منظور افزایش بهره وری مضرات جبران ناپذیری به محیط زیست، سلامت شهروندان و سلامت خاک وارد می کند.

وی در این باره افزود: این اقدام غیر بهداشتی علاوه بر تشدید آلودگی هوا منجر به از بین بردن عناصر زنده خاک نیز می شود که در نتیجه موجب وارد شدن ضرر و زیان به خاک و آب خواهد شد.
کارنامی اظهار داشت: در حال حاضر هماهنگی لازم با فرمانداری های محترم، دستگاه های ذیربط مانند جهاد کشاورزی و محیط زیست شهرستانهای استان فارس به عمل آمده و از این اقدام غیر زیست محیطی به شدت جلوگیری می کنیم انتظار دارد کشاورزان محترم و عزیز و به خصوص ساکنان مناطق مورد نظر از هر گونه آتش زدن کاه و کلش خودداری نموده تا موجبات برخورد قانونی با عوامل این اقدام فراهم نشود در حال حاضر با مقامات استانی نیز هماهنگی لازم به عمل آمده تا با کسانی که مبادرت به این کار می نمایند برخورد و تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.
وی در ادامه از زارعان و کشاورزان درخواست کرد: تا با به کارگیری تجهیزات و امکانات مناسب مانند تراکتور نسبت به زیر و رو کردن خاک و فرو بردن لاشه کاه و کلش ها به زمین در جهت افزایش بهره وری آن اقدام کنند.

ابراهیمی کارنامی همچنین گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل برداشت گندم و جو کشاورزان بهتر است به منظور تامین علوفه دام، کاه و کلش باقیمانده را برای استفاده دامها جمع آوری و بسته بندی کنند و پس از چرای دام به منظور حفظ رطوبت و خاک اقدام به شخم نمایند، و از آتش زدن کاه و کلش باقیمانده در سطح خاک جداً خودداری نمایند. زیرا باعث کاهش مواد آلی و از بین رفتن موجودات ذره بینی مفید خاک و آلودگی هوا می شود.

وی تاکید کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست فارس با افرادی که اقدام به آتش زدن کاه و کلش می کنند، برخورد قانونی خواهد کرد و در این زمینه پرونده تخلف تشکیل و مجرمان به مراجع قضایی معرفی می شوند.

گفتنی است آلودگی هوا ناشی از آتش زدن کاه و کلش باعث تشدید مشکلات تنفسی، تندی ضربان قلب، فشار مراکز خون ساز بدن بویژه سلولهای مغز استخوان، تخریب زود رس گلبولهای قرمز به خاطر ترکیبات آلاینده اکسید کننده شده و همچنین عامل بروز سرطان ریه و تشدید بیماری های عفونی دستگاه تنفسی می شود.

آتش زدن کاه و کلش به جای مانده از جمع‌آوری محصولات

 

خبرگزاری فارس: هر ساله همزمان با فصل برداشت محصولات زراعی از جمله گندم و جو در اراضی کشاورزی ، کاه و کلش به جای مانده در مزارع توسط کشاورزان به آتش کشیده می شود که این امر باعث آلودگی هوای شهرها و روستاهای این شهرستان شده است.
ابراهیم حیدری رئیس اداره محیط زیست مرودشت اظهار داشت: با توجه به عدم وجود دستگاه سنجش آلودگی هوا در شهر به صورت دقیق میزان آلودگی قابل سنجش نیست.
حیدری افزود: آتش زدن بقایای کاه و کلش، از بین رفتن حاصلخیزی خاک، نابودی عناصر مفید زنده خاک، انهدام بافت خاک، کاهش ظرفیت نگهداری آب، به خطر افتادن سلامت عمومی مردم، رطوبت خاک و مرگ زمین را در پی دارد.
وی اضافه کرد: تولید گازهای زیان‌آور و گرمایش جهانی از دیگر عوارض این پدیده مضر انسانی است. رئیس اداره محیط زیست مرودشت ادامه داد: قبل از شروع فصل برداشت با هماهنگی فرمانداری و ادارات مرتبط همایشی در این زمینه برگزار و بخشداران و شوراها در این زمینه توجیه شدند و آمادگی لازم برای اطلاع رسانی وبرخورد با متخلفان احتمالی صورت پذیرفت و تعدادی از کشاورزان متخلف در چند روز اخیر به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی با تاکید بر فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در این زمینه توسط رسانه‌ها و صدا و سیما، خاطرنشان کرد: متولیان این امر با آموزش کشاورزان و ارائه خدمات،با راهکار اجرایی برای حل این چالش چاره اندیشی کنند‌.
  

این خبر را که خواندم یاد این افتادم که پس از برگشتن از شمال حتما در دو مورد مطلب بنویسم و از همه شما یاری بخواهم
 

اکنون فصل درو در اکثر شهرهای کشور در حال اتمام است ولی شیوه ای که به دلیل آفت های کندم در سالهای دور توصیه شده بود، با وجود شیوه های مدرن مبارزه تا کنون ادامه دارد. 

کشاورزان پس از جمع آوری و دروی گندم کاه ها را جمع آوری و باقی مانده کلش را برای راحتی شخم آتش می زنند که علاوه بر آلودگی شدید زیست محیطی تاثیر نامطلوبی نیز بر بافت خاک می گذارد و نیز جانوران و میکروارگانیسم های مفید خاک را از بین می برد. 

اکنون جامعه متخصصان کشور اعم از محیط زیست و کشاورزی باید برای این شیوه نادرست اندیشه کنند و کشاورزان تنبلی که آینده خود و سرزمین مادری را به مخاطره می اندازند را به ترک این عمل مضروادار  نموده و به استفاده از روش های مفید ترغیب کنند.  

چه باید کرد؟ چگونه می توان با این سنت غط مبارزه نمود؟ 

فکر می کنم دولت باید در این زمینه اقدامات اساسی تنبیهی را به عمل آورده و در کنار آن اطلاع رسانی ، آموزش و فرهنگ سازی اقدام کند. باید بررسی کارشناسی برای برآورد میزان خسارتی که این عمل به زمین های کشاورزی وارد می کند را به عمل آورد. 

برای آگاهی نسبی از میزان خسارت کافی است بدانیم که اگر برای ایجاد یک سانت خاک مرغوب کشاورزی در شرایط مطلوب اقلیمی حداقل 500 سال زمان نیاز باشد و خسارت به وجود آمده فقط تا عمق یک سانتی متری خاک را تحت تاثیر قرار دهد به نظر می رسد میزان خسارت صدها هزار میلیار تومان  شود و اگر با توجه به شرایطی که به هوا تحمیل می شود و آسیبی که از این محل به محیط زیست وارد می سازد و بررسی افزایش میزان مرگ و میر انسان ها و جانوران به ویژه بیماران ناراحتی قلبی، بی تردید رقم زیان از حد تصور خارج خواهد بود.  

به نظر می رسد با وجود هشدارها ، دولت هیچ برنامه عملی برای این معضل ندارد و یا اگر هست من بی خبر هستم لطفا با هم اندیش هم مرا آگاه کنید و هم برای این مشکل راه حل ارایه فرمایید