پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

آتش زدن کاه و کلش به جای مانده از جمع‌آوری محصولات

 

خبرگزاری فارس: هر ساله همزمان با فصل برداشت محصولات زراعی از جمله گندم و جو در اراضی کشاورزی ، کاه و کلش به جای مانده در مزارع توسط کشاورزان به آتش کشیده می شود که این امر باعث آلودگی هوای شهرها و روستاهای این شهرستان شده است.
ابراهیم حیدری رئیس اداره محیط زیست مرودشت اظهار داشت: با توجه به عدم وجود دستگاه سنجش آلودگی هوا در شهر به صورت دقیق میزان آلودگی قابل سنجش نیست.
حیدری افزود: آتش زدن بقایای کاه و کلش، از بین رفتن حاصلخیزی خاک، نابودی عناصر مفید زنده خاک، انهدام بافت خاک، کاهش ظرفیت نگهداری آب، به خطر افتادن سلامت عمومی مردم، رطوبت خاک و مرگ زمین را در پی دارد.
وی اضافه کرد: تولید گازهای زیان‌آور و گرمایش جهانی از دیگر عوارض این پدیده مضر انسانی است. رئیس اداره محیط زیست مرودشت ادامه داد: قبل از شروع فصل برداشت با هماهنگی فرمانداری و ادارات مرتبط همایشی در این زمینه برگزار و بخشداران و شوراها در این زمینه توجیه شدند و آمادگی لازم برای اطلاع رسانی وبرخورد با متخلفان احتمالی صورت پذیرفت و تعدادی از کشاورزان متخلف در چند روز اخیر به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی با تاکید بر فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در این زمینه توسط رسانه‌ها و صدا و سیما، خاطرنشان کرد: متولیان این امر با آموزش کشاورزان و ارائه خدمات،با راهکار اجرایی برای حل این چالش چاره اندیشی کنند‌.
  

این خبر را که خواندم یاد این افتادم که پس از برگشتن از شمال حتما در دو مورد مطلب بنویسم و از همه شما یاری بخواهم
 

اکنون فصل درو در اکثر شهرهای کشور در حال اتمام است ولی شیوه ای که به دلیل آفت های کندم در سالهای دور توصیه شده بود، با وجود شیوه های مدرن مبارزه تا کنون ادامه دارد. 

کشاورزان پس از جمع آوری و دروی گندم کاه ها را جمع آوری و باقی مانده کلش را برای راحتی شخم آتش می زنند که علاوه بر آلودگی شدید زیست محیطی تاثیر نامطلوبی نیز بر بافت خاک می گذارد و نیز جانوران و میکروارگانیسم های مفید خاک را از بین می برد. 

اکنون جامعه متخصصان کشور اعم از محیط زیست و کشاورزی باید برای این شیوه نادرست اندیشه کنند و کشاورزان تنبلی که آینده خود و سرزمین مادری را به مخاطره می اندازند را به ترک این عمل مضروادار  نموده و به استفاده از روش های مفید ترغیب کنند.  

چه باید کرد؟ چگونه می توان با این سنت غط مبارزه نمود؟ 

فکر می کنم دولت باید در این زمینه اقدامات اساسی تنبیهی را به عمل آورده و در کنار آن اطلاع رسانی ، آموزش و فرهنگ سازی اقدام کند. باید بررسی کارشناسی برای برآورد میزان خسارتی که این عمل به زمین های کشاورزی وارد می کند را به عمل آورد. 

برای آگاهی نسبی از میزان خسارت کافی است بدانیم که اگر برای ایجاد یک سانت خاک مرغوب کشاورزی در شرایط مطلوب اقلیمی حداقل 500 سال زمان نیاز باشد و خسارت به وجود آمده فقط تا عمق یک سانتی متری خاک را تحت تاثیر قرار دهد به نظر می رسد میزان خسارت صدها هزار میلیار تومان  شود و اگر با توجه به شرایطی که به هوا تحمیل می شود و آسیبی که از این محل به محیط زیست وارد می سازد و بررسی افزایش میزان مرگ و میر انسان ها و جانوران به ویژه بیماران ناراحتی قلبی، بی تردید رقم زیان از حد تصور خارج خواهد بود.  

به نظر می رسد با وجود هشدارها ، دولت هیچ برنامه عملی برای این معضل ندارد و یا اگر هست من بی خبر هستم لطفا با هم اندیش هم مرا آگاه کنید و هم برای این مشکل راه حل ارایه فرمایید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد