پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

گلفوژ و روش اجرای بستر اولیه-فوندانسیون

فونداسیون ها

فونداسیون برای هر نوع سازه حایل دارای اهمیت اساسی می باشد، که نقش اصلی را در استحکام سازه ایفا می کنند. شکل زیرمیانگین عمق نفوذ یخبندان در ایالات متحده را نشان می دهد - متاسفانه در کشور ما این نقشه توسط سازمان های متولی هنوز تهیه نشده است و باید توسط مشاوران و پیمانکاران تهیه شود-  البته کارشناسان شهرداری، مهدسان مشاور و پیمانکاران محلی از عمق نفوذ یخبندان آگاهی کامل دارند و می توان از دانش و تجربه آن ها نیز استفاده کرد.

فونداسیون ها برای سازه های حایل صلب باید طوری تنظیم شوند که پی در زیر خط یخبندان، و بالای پاشنه پی، روی خط یخبندان قرار گیرد. فونداسیون های سازه حایل انعطاف پذیر، اگر بر روی یک زیراساس که خوب زهکشی شده و با ظرفیت تحمل بار مناسب ساخته شده باشند، نیازی ندارند که در زیر خط یخبندان تنظیم شوند.

گلفوژ و دیوار حایل سبز نیز با توجه به نوع دیوار نیاز به فوندانسیون ندارند و تنها کافی است بستر به خوبی مورد بررسی قرار گرفته و از نظر امکان نشست مطالعه شود و سپس به عمق حداکثر 20 سانتی متر بتن با عیار 150 تا 200 بسته به مکان برای ایجاد سطحی صاف و یک دست (عرضی و طولی) به عنوان بستر گلفوژ ایجاد گردد.

د پایان مطلب این قسمت به عنوان نمونه تعدادی تصویر از ایجاد بستر برای ایجاد دیوار حایل با گلفوژ قرار داده ام اما باید توجه کرد که هر گونه فوندانسیون بر حسب شرایط اجرایی تفاوت دارد و باید از مهندسین عمران با تجربه و خبره و همچنین مهندسان زمین شناسی مشورت گرفت.

 

شکلمیانگین عمق نفوذ یخبندان برحسب اینچ در ایالات متحده

[Charles W. Harris & Nicholas T. Dines, 1998]

 تمام فونداسیون ها باید بالای سطح ایستابی باشند. برای تعین نوع تیپ فونداسیون مناسب باید با یک مهندس سازه مشورت نمود. برای آشنایی با حداقل نیازهای لازم فونداسیون ها و پاشنه پی ها در جایی که مقدور باشد، از کدهای ساختمانی محلی استفاده نمایید.

 وسایل زهکشی

کجی، برآمدگی یا نامیزانی سازه های حایل ممکن است در نتیجه ضخامت نامناسب دیوار باشد، ولی اغلب به وسیله تجمع و افزایش فشار آب در پشت سازه و یا توسط واکنش یخبندان یا آب شدن یخ در اقلیم های سرد به وجود آید. فشار هیدرواستاتیک آب می تواند در بالا یا پایه دیوار در زمانی که رواناب سطحی به پشت سازه حایل می رسد یا زمانی که  آب زیرزمینی از میان خاک در پشت یا زیر سازه تراوش کند، باعث ایجاد اشکال شود.

رواناب سطحی باید از بالا و پی دیوار دور شود. همچنین باید از نفوذ به درون خاک توسط نصب یک آب بند رسی در زیر چمن یا ، جایی که تمرکز سنگین رواناب وجود دارد، توسط ساخت یک آبرو نفوذ ناپذیر یا کانال زهکشی در پشت دیوار(شکل 8 - 2) جلوگیری شود. آب نفوذ کرده به درون خاک را می توان توسط استفاده از خاکریزهای دانه ای متصل به آبرو در میان نمای سازه، یا اگر ممکن باشد توسط لوله زهکش منفذدار متصل به دهانه آبگیرکه به خارج از سازه هدایت می شود، متوقف کرده یا به خارج از سازه منتقل نمود. آجر رسی، بتن متخلخل، یا پلاستیک منفذدار، برای این هدف استفاده می شوند. در مسیریابی چنین وسایلی باید از نقاط پست، در جایی که آب می تواند در پشت سازه حبس شود، اجتناب کرد. [Seele, ElwynE., 1957]


1- ابتدا بستر را مورد مطالعه قرار دهید

2- به وسیله غطک تراکم لازم را در بستر به وجو آورید

3-  سعی کنید بر اساس نقشه از پیش طراحی شده پیش بروید

4- برای اجرای گلفوژ نیاز به سطحی تراز هم در عرض و هم در طول نیاز دارید بنابر این به وسیله دوربین یا به وسیله شلینگ تراز و تراز این مهم را بررسی کنید.

استاد با دقت تمام هر گلفوژ را تراز می کند و برای افزایش دقت کار از دو ریسمان کار بهره می برد.

به مقطع توجه کنید

تصویر پارانوما از محل اجرا - هدف:

  • تثبیت دیواره
  • حفظ درختان موجود
  • اجرای دیوار حایل با استفاده از گلفوژ
  • ایجاد فضای سبز
  • افزایش سطح زمین بالا دست

فضای موجود قبل از اجرا

مشخص کردن خط کار

ایجاد سطحی یکدست و کوبیدن بستر

 

نصب ژئوگرید

شما می توانید از ژئو گرید یک طرفه یا دو طرفه استفاده کنید

ایجاد زهکش: لوله پولیکا به لوله زهکشی که در پشت کار شده متصل است .

لوله زهکش باید استادارد و بر اساس دبی حداکثر خروجی انتخاب شود و به وسیله ژئوتکستایل لفاف

 

 

برای ایجاد بستر و سطح اولیه از بتن عیار 150 تا 200 استفاده کنید در صورت قالب بندی از عیار بالاتر در سرزمین هایی که یخبندان دارد بهره ببرید .

در سطوح شیبدار ، در طول به وسیله ایجاد پله، سطوح تراز به وجود آورید- طول پله اهمیتی ندارد به دو تصویر زیر توجه کنید:

 

وضع اولیه مکانی آلوده بود و پس از اجرا به صورت زیر در آمد که در صورت کاشت گیاهان فضایی مفرح برای شهروندان کرجی به وجود آورد .

پایان عملیات اجرایی

در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر با من تماس بگیرید:

09123497257

نظرات 1 + ارسال نظر
صادقی پنج‌شنبه 3 بهمن 1392 ساعت 16:27

سلام آقای شریعتی، خسته نباشید...
انصافا کارهای زیبایی انجام دادین امیدوارم موفق باشین...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد