پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

گل میمون Antirrhinum majus

 

SNAPDRAGON

توده‌ای از گل‌های میمون منظره‌ای چشمگیر ایجاد می‌کنند. نوک ساقه انواع کوتاه را پس از انتقال، قطع کنید تا شاخه‌دار، انبوه و کپه‌ای شوند.

شرح ویژگی‌ها

این گل‌ها چندساله ای حساسی هستند اما معمولا به صورت یک‌ساله‌های بادوام یا نیمه بادوام پرورش می‌یابند. این گیاهان یا کوتاه و کپه‌ای هستند یا بلند و نوک‌تیز. ساقه‌های این گیاه باریک وبرگ‌هایشان نازک و به رنگ سبز روشن است، بر سر آنها خوشه‌هایی از گل‌های لوله‌ای شکل قراردارد. این گل‌های مخملی و نرم در تابستان تقریبا به هر رنگی به جز آبی یافت می‌شوند. گاهی در یک گل دورنگ با هم وجود دارند.

ارتفاع و گستردگی

ارتفاع این گیاه از 30 تا 120 سانتی‌متر، گستردگی از 20 تا 45 سانتی‌متر می باشد.

بهترین محل پرورش

بهترین محل، محلی کاملا آفتابگیر تا سایه سبک با خاک معمولی زهکشی خوب به همراه کود گیاهی می باشد.

شیوه پرورش

نشا‌ها را در فصل بهار خریداری کنید یا خودتان 6 تا 8 هفته قبل از پایان یخبندان در فضای بسته، کشت دانه‌ها را آغاز کنید. پس از آخرین یخبندان دانه را مستقیما در خاک باغ که قبلا آماده کرده‌اید، بکارید. در فصل گرما آنها را آبیاری کنید. گل‌های میمون‌ مستعد زنگ هستند، زنگ‌ یک بیماری قارچی است و به صورت لکه‌های مایل به قهوه‌ای بر روی برگ پدیدار می‌شود، بهترین راه برای جلوگیری از این بیماری این است که آنها را به صورت یک‌ساله‌ها پرورش دهید.

کاربرد در فضای سبز

از انواع پا کوتاه به شکل توده‌ای یا در حاشیه‌ها به عنوان بستری از گیاهانی یک‌ساله استفاده کنید. استفاده از گل‌های میمون ساقه‌بلند در باغ‌ گل‌های شاخه‌بریده برای دسته‌گل‌های تازه و در باغ‌های کلبه‌ای مناسب می باشد.

تاج خروس Amaranthus caudatus

 

تاج خروس ها‌ هم زمانی که تازه و باطراوت هستند و هم زمانی ‌که خشک می‌شوند، زیبا هستند. اگر می‌خواهید این گل را برای خود نگه‌دارید آنها را از ساقه بچینید و در سطلی قراردهید به گونه ای که شرابه‌های آن ضمن خشک‌شدن به صورت طبیعی آویزان باشند.

شرح ویژگی‌ها

یک‌ساله‌ای است حساس و عجیب و غریب با ساقه‌های پهن، تنومند و پرشاخه، برگ‌های پهن و بیضی شکل به رنگ سبزروشن. رنگ این خوشه‌های پرگل، قرمز جگری تند می باشد که گاهی نیز به رنگ طلایی مشاهده می‌شود  که از اواسط تابستان تا زمان یخبندان از نوک ساقه‌ها آویزان هستند. طول این خوشه‌های طنابی و شرابه‌ای تا 45 سانتی‌متر می‌رسد.

ارتفاع و گستردگی

ارتفاع این گیاه 90 تا 150 سانتی‌متر و گستردگی آن حدود 60 سانتی‌متر می باشد.

بهترین محل پرورش

بهترین محل، محلی کاملا آفتابگیر با خاک معمولی و با زهکشی خوب می باشد. این گیاه تا حدی تحمل خشکی را دارد.

شیوه پرورش

بذر این گیاه را در فضای بسته و در عمق 3 میلی‌متری خاک بکارید. این کار را 4 تا 6 هفته قبل از آخرین یخبندان انجام دهید. دو یا سه هفته پس از آخرین یخبندان با گرم‌شدن هوا نشایاین گیاهان را با فاصله 45 سانتی‌متری از یکدیگر در هوای آزاد بکارید. می‌توانید جوانه‌ها را فورا درخاک گرم بکارید، در این صورت خواهید توانست در اواخر بهار آنها را به باغ یا فضای سبز منتقل کنید.

کاربرد در فضای سبز 

در  بستر گل‌ها، مرزها و نیز در باغ‌های کلبه‌ای گیاه تاکیدی چشمگیر و برجسته ای است. به گل های شاخه بریده باغ تعدادی از این گیاهان را بیفزایید.

رقم ها

‘Viridis’  

یکی از انواع مشابه است با این تفاوت که گل‌های خوشه‌ای سبزرنگ دارد. ‘Pyamy Torch’ دارای ساقه‌های بلند به طول 45 تا 60 سانتی‌متر با برگ‌های ارغوانی و دارای خوشه‌های راست به رنگ قرمز جگری است.

اندیشه های نیرو بخش

کلمه ها و اندیشه ها دارای امواجی نیرومند هستند که به زندگی مان شکل می دهند. ما می توانیم با استفاده از کلمه ها و اصطلاح های مثبت ، انرژی مثبت را بین همه پخش کنیم.برای مثال ما می تونیم از جایگزین های زیر در صحبت هایمون استفاده کنیم :   

 
 
ماخذ این عکس زیبا را به یاد ندارم.  

مالک آن به من اطلاع دهد تا نام او را در زیر عکس درج کنم 

به جای پدرم درآمد؛ بگوییم : خیلی راحت نبود
به جای 
خسته نباشید؛ بگوییم : خدا قوت
به جای 
دستت درد نکنه ؛ بگوییم : ممنون از محبتت، سلامت باشی
به جای 
ببخشید مزاحمتون شدم؛ بگوییم : از این که وقت خود را در اختیار من گذاشتید متشکرم
به جای 
گرفتارم؛ بگوییم : ‌در فرصت مناسب با شما خواهم بود
به جای 
دروغ نگو؛ بگوییم : راست می گی؟ راستی؟
به جای 
خدا بد نده؛ بگوییم : خدا سلامتی بده
به جای 
قابل نداره؛ بگوییم : هدیه برای شما
به جای 
شکست خورده؛ بگوییم : با تجربه
به جای 
فقیر هستم؛‌بگوییم : ثروت کمی دارم
به جای 
بد نیستم؛ بگوییم :‌ خوب هستم
به جای 
بدرد من نمی خورد؛ بگوییم : مناسب من نیست
به جای 
مشکل دارم؛ بگوییم : مسئله دارم
به جای 
جانم به لبم رسید؛ بگوییم : چندان هم راحت نبود
به جای 
فراموش نکنی؛ بگوییم : یادت باشه
به جای 
من مریض و غمگین نیستم؛‌ بگوییم :‌ من سالم و با نشاط هستم
به جای 
غم آخرت باشد؛ بگوییم : شما را در شادی ها ببینم
به جای جملاتی از جمله 
چقدر چاق شدی؟، چقدر لاغر شدی؟، چقدر خسته به نظر می‌آیی؟، چرا موهات را این قدر کوتاه کردی؟، چرا ریشت را بلند کردی؟، چراتوهمی؟، چرا رنگت پریده؟، چرا تلفن نکردی؟، چرا حال مرا نپرسیدی؟  بگوییم: سلام به روی ماهت، چقدر خوشحال شدم تو را دیدم،  همیشه در قلب من هستی و....   

 

 ماخذ این عکس زیبا را به یاد ندارم.  

مالک آن به من اطلاع دهد تا نام او را در زیر عکس درج کنم  

هدفم گم شد!


نمى‏دانم داستان پیرمردى را شنیده‏اید که مى‏خواست به مسافرت برود اما وسیله‌‏اى براى رفتن نداشت. به هر حال یکى از دوستان او، اسبى برایش آورد تا بتواند با آن به زیارت برود. یکى دو روز اول، اسب پیرمرد را  با خود برد و پیرمرد خوشحال از اینکه وسیله‏‌اى براى سفر گیر آورده، به اسب رسیدگى مى‏کرد، غذا مى‏داد و او را تیمار مى‏کرد. اما دو سه روز که گذشت ناگهان پاى اسب زخمى شد و دیگر نتوانست راه برود. پیرمرد مرهمى تهیه کرد و پاى اسب را بست و از او پرستارى کرد تا کمى بهتر شد. چند روزى با او حرکت کرد اما این بار، اسب از غذا خوردن افتاد. هر چه پیرمرد تهیه مى‏کرد اسب لب به غذا نمى‏زد و معلوم نبود چه مشکلى دارد. پیرمرد در پى درمان غذا نخوردن اسب خود را به این در و آن در مى‏زد اما اسب همچنان لب به غذا نمى‏زد و روز به روز ضعیف‏تر و ناتوان‏تر مى‏شد تا اینکه یک روز از فرط ضعف و ناتوانى نقش زمین شد و سرش خورد به سنگ و به شدت زخمى شد. این بار پیرمرد در پى درمان زخم سر اسب برآمد و هر روز از او پرستارى مى‏کرد. روزها گذشت و هر روز یک اتفاق جدید براى اسب مى‌‏افتاد و پیرمرد او را تیمار مى‏کرد تا اینکه دیگر خسته شد و آرزو کرد اى کاش یک اتفاقى بیفتد که از شر اسب راحت شود. آن اتفاق هم افتاد و مردى که اسب پیرمرد را دید خواست آن را از پیرمرد خریدارى کند. پیرمرد خوشحال شد و اسبش را فروخت. وقتى صاحب جدید، سوار بر اسب دور مى‏شد، ناگهان یک سؤال در ذهن پیرمرد درخشید و از خود پرسید من اصلاً اسب را براى چه کارى همراه خود آورده بودم؟ اما هر چقدر فکر کرد یادش نیامد اسب به چه دلیلى همراه او شده بود! پس با پاى پیاده به ده خود بازگشت و چون مدت غیبت پیرمرد طولانى شده بود همه اهل ده جلو آمدند و به گمان اینکه از زیارت برمى‏گردد، زیارتش را تبریک گفتند! تازه پیرمرد به خاطر آورد که به چه هدفى اسب را همراه برده و اهالى ده هم تا روزها بعد تعجب مى‏کردند که چرا پیرمرد مدام دست حسرت بر دست مى‏کوبد و لب مى‏گزد!! بسیارى از ما در زندگى محدود خود، مانند این پیرمرد، به چیزها یا کارهایى مشغول مى‏‌شویم که ما را از رسیدن به هدف واقعى‏مان بازمى‏دارند ولى تا موقعى که مشغول آنها هستیم، چنان آنها را مهم و واقعى تلقى مى‏کنیم که حتى به خاطر نمى‏آوریم هدفى غیر از آنها هم داشته ‏ایم! 

کریستف کلمب مطمئنا

 چون اگر کریستوف کلمب ازدواج کرده بود٬ ممکن بود هیچگاه قاره امریکا را کشف نکند٬چون
بجای برنامه ریزی و تمرکز در مورد یک چنین سفر ماجراجویانه ای٬ باید وقتش را به
جواب دادن به همسرش٬ در مورد سوالات زیر می گذراند : !ا
- !کجا داری میری؟
-! با کی داری میری؟
-! واسه چی میری؟
-! چطوری میری کشف؟
-! برای کشف چی میری؟
-! چرا فقط تو میری؟

.

.
-! تا تو برگردی من چیکار کنم؟
-! می تونم منم باهات بیام؟
 -راستشو بگو توی کشتی زن هم دارین؟ 
-! بده لیست نفراتتو ببینم
-! حالا کِی برمی گردی؟
-! واسم چی میاری؟

.

.

 تو عمداً این برنامه رو بدون من ریختی٬ اینطور نیست؟!ا
 -جواب منو بده !ا
-! منظورت از این نقشه چیه؟
-! نکنه می خوای با کسی در بری؟
-! چطور ازت خبر داشته باشم؟
-! چه می دونم تا اونجا چه غلطی می کنی؟


.

-! من اصلا نمی فهمم این کشف درباره چیه؟
-! مگه غیر از تو آدم پیدا نمی شه؟
-! تو همیشه اینجوری رفتار می کنی
-! خودتو واسه خود شیرینی می ندازی جلو؟
 من هنوز نمی فهمم٬ مگه چیز دیگه ایی هم برای کشف کردن  مونده!ا
 !چرا قلب شکسته ی منو کشف نمی کنی؟

.

.

-! اصلا من می خوام باهات بیام
فقط باید یه ماه صبر کنی تا مامانم اینا از مسافرت بیان!
واسه چی؟؟ خوب دوست دارم اونا هم باهامون بیان!
آخه مامانم اینا تا حالا جایی رو کشف نکردن..!!
 

شبیه سازی راه رفتن زن و مزد

اینو برای وقتی گذاشتم که شما از خواندن مطالب خسته شدید کمی هم بخندبد- شاد باشید

  http://biomotionlab.ca/Demos/BMLwalker.html

ختمی زینتی Alcea rosea

گل های ختمی‌ زینتی چندساله‌اند اما معمولا به صورت یک‌ساله و دوساله‌ها پرورش می‌یابند. پس از این‌که گل‌ها پژمرده شدن،د ساقه‌های آنها را ببرید و به اصطلاح کف بر کنید و یا تعدادی از آن‌ها را به منظور تولید بذر و گرده‌افشانی باقی‌بگذارید.

شرح ویژ‌گی‌ها

ختمی زینتیرا انبوهی از برگ‌های مدور و گل‌های ساقه پهن شکل می‌دهند. غنچه‌های پفکی  این گیاه گل‌های کاسه شکل تکی یا دوتایی به پهنای 5/12 سانتی‌متر تولید می‌کنند که از اواسط تابستان تا پاییز به رنگ‌های سفید یا در تونالیته‌های قرمز، صورتی و زرد دیده می‌شوند.

ارتفاع و گستردگی

ارتفاع این گیاه 90 تا 180 سانتی‌متر و گستردگی آن حدود 60 سانتی‌متر می باشد.

بهترین محل پرورش

محلی کاملا آفتابگیر با خاک معمولی و با زهکشی خوب بهترین محل پرورش این گیاه می باشد.

شیوه پرورش

برای این‌که این گیاه در همان سال کشت به گل بنشیند، 8 هفته پیش از آخرین تاریخ یخبندان بذرها را در فضای بسته بکارید. بذرها را در گلدان‌های جداگانه و در عمق 6 میلی‌متری بکارید. پس از این‌که خطر یخبندان برطرف شد، گیاهان را در هوای آزاد و در فواصل کاشت 45 تا 60 سانتی‌متر بکارید. برای اینکه سال آینده این گیاه زود و به موقع گل بدهد، در بهار یا اوایل تابستان گل‌ها را از هوای آزاد به گلدان های بزرگ یا بسترهای گلخانه‌ها منتقل کنید. نهال‌ها را به جای خودشان در باغ‌ منتقل کنید. ختمی‌های زینتی را در محل‌های روباز به چوب ببندید تا راست و عمودی بمانند. ختمی‌های زینتی مستعد زنگ‌زدن هستند، زنگ‌ یک بیماری قارچی است که باعث پدیدار شدن محل‌های نارنجی رنگ روی برگ‌ها می‌شود. اگر این بیماری را در باغتان مشاهده کردید پس از گل‌دهی گیاه آن را از زمین درآورید.

کاربرد در فضای سبز

از نهال‌های بلند ختمی‌ زینتی در مرزها و حاشیه های گل و بوته‌ای و یا در امتداد یک دیوار یا حصار به عنوان گیاه تاکیدی و برجسته  می توان استفاده کرد.

ابری Ageratum houstonianum

 

 

 

گل های ابری 

نیاز کمی به مراقبت دارند؛ در واقع فقط در زمان خشکی و بی‌آبی نیازمند آبیاری هستند. اگر گل‌دهی این گیاهان متوقف‌ شد آنها را تقریبا از وسط قطع کنید و برای تحریک رشد گیاه تازه به آن آب و کود بدهید.

شرح ویژگی‌‌ها

گیاهی یک‌ساله، نیمه‌بادوام و با انبوهی از برگ‌های سبز کرک‌دار می باشد. از اوایل تابستان تا فصل یخبندان برگ‌ها پوشیده از گل‌ خوشه‌های  پفکی به طول 6 تا 12 میلی‌متر می‌شوند و تونالیتة رنگ آن آبی قفایی، آبی بنفش، صورتی یا سفید می باشد.

ارتفاع وگستردگی

ارتفاع این گیاه معمولا به 15 تا 30 سانتی‌متر و گستردگی آنها به 12 تا 20 سانتی‌متر می‌رسد.

بهترین محل پرورش

محلی کاملا آفتابگیر تا نیمه‌سایه؛ خاک معمولی با زهکشی خوب و مواد افزودنی آلی نیازمند است. در تابستان‌های گرم تا داغ، محلی که صبح‌های آفتابی و بعد‌ازظهر‌های سایه‌دار داشته باشد محلی مناسب می باشد.

شیوه پرورش

نشاهای این گیاه را در بهار خریداری کنید یا بذر آن را 6 تا 8 هفته پیش از آخرین یخبندان در زمین بکارید. بذر را بر سطح خاک بپاشید و آن را به نرمی در خاک فروکنید وجعبه کاشت بذر را در پوشش پلاستیکی قراردهید تا زمانی‌که جوانه‌ها ظاهر شوند. این نشا‌ها را بعد از آخرین یخبندان بیرون بیاورید.رقم های متراکم و انبوه را با فاصله 15 تا 20 سانتی‌متر از یکدیگر بکارید؛ این فاصله برای رقم های بلند 30 سانتی‌متر می باشد.

کاربرد در فضای سبز

رقم های متراکم برای بستر گل‌ها، حاشیه‌ها و افزودن تنوع رنگی به ظروف کاشت و جعبه های گل (Containers) ایده‌آل هستند. استفاده از گل‌های شاخه‌بریده و انواع ساقه بلند آن به عنوان گیاه تاکیدی باغ عالی می باشد.

دیگر اسامی متداول

Floss flower 

 

لطفا در باره این وبلاگ نظر خود را اعلام فرمایید