پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

آتش زدن کاه و کلش ۲

 

 

به گزارش برنا از فارس، ابراهیمی کارنامی، مدیر کل محیط زیست فارس با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و افزایش دما در استان، آتش زدن کاه و کلش و پسمانده های برداشت غلات را در این روزها امری غیر بهداشتی و غیر زیست محیطی دانست واظهار داشت: متاسفانه گسترش روند آتش زدن کاه و کلش باقیمانده محصولات کشاورزی در بین زارعان از روی آگاهی یا بدون آگاهی از عواقب آن و تنها به منظور افزایش بهره وری مضرات جبران ناپذیری به محیط زیست، سلامت شهروندان و سلامت خاک وارد می کند.

وی در این باره افزود: این اقدام غیر بهداشتی علاوه بر تشدید آلودگی هوا منجر به از بین بردن عناصر زنده خاک نیز می شود که در نتیجه موجب وارد شدن ضرر و زیان به خاک و آب خواهد شد.
کارنامی اظهار داشت: در حال حاضر هماهنگی لازم با فرمانداری های محترم، دستگاه های ذیربط مانند جهاد کشاورزی و محیط زیست شهرستانهای استان فارس به عمل آمده و از این اقدام غیر زیست محیطی به شدت جلوگیری می کنیم انتظار دارد کشاورزان محترم و عزیز و به خصوص ساکنان مناطق مورد نظر از هر گونه آتش زدن کاه و کلش خودداری نموده تا موجبات برخورد قانونی با عوامل این اقدام فراهم نشود در حال حاضر با مقامات استانی نیز هماهنگی لازم به عمل آمده تا با کسانی که مبادرت به این کار می نمایند برخورد و تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.
وی در ادامه از زارعان و کشاورزان درخواست کرد: تا با به کارگیری تجهیزات و امکانات مناسب مانند تراکتور نسبت به زیر و رو کردن خاک و فرو بردن لاشه کاه و کلش ها به زمین در جهت افزایش بهره وری آن اقدام کنند.

ابراهیمی کارنامی همچنین گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل برداشت گندم و جو کشاورزان بهتر است به منظور تامین علوفه دام، کاه و کلش باقیمانده را برای استفاده دامها جمع آوری و بسته بندی کنند و پس از چرای دام به منظور حفظ رطوبت و خاک اقدام به شخم نمایند، و از آتش زدن کاه و کلش باقیمانده در سطح خاک جداً خودداری نمایند. زیرا باعث کاهش مواد آلی و از بین رفتن موجودات ذره بینی مفید خاک و آلودگی هوا می شود.

وی تاکید کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست فارس با افرادی که اقدام به آتش زدن کاه و کلش می کنند، برخورد قانونی خواهد کرد و در این زمینه پرونده تخلف تشکیل و مجرمان به مراجع قضایی معرفی می شوند.

گفتنی است آلودگی هوا ناشی از آتش زدن کاه و کلش باعث تشدید مشکلات تنفسی، تندی ضربان قلب، فشار مراکز خون ساز بدن بویژه سلولهای مغز استخوان، تخریب زود رس گلبولهای قرمز به خاطر ترکیبات آلاینده اکسید کننده شده و همچنین عامل بروز سرطان ریه و تشدید بیماری های عفونی دستگاه تنفسی می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد