پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

باغ بین المللی اکسپو

آقای مهندس نورزایی را سالهاست که ندیده ام و از ایشان خبر ندارم شاید به این طریق این عزیز دانشمند را بیابم ، پیشنهاد می کنم این سفرنامه را مطالعه کنید ایشان به زیبایی آنچه را دیده اند  در کاغد مجددا جان بخشیده اند و من نیز از ارایه تصویر خودداری کرده ام به بیان دیگر تصویر پردازی ایشان نیاز به تصویر ندارد- مطاله کنید و لذت ببرید

 

 

 

 

باغ بین المللی اکسپو، یک مدل طبیعی از مناظر زیبای کشور چین و 34 کشور جهان

عباس نورزانی

کارشناس ارشد مدیریت توسعه روستایی و معاون آموزشی مجتمع آموزش جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان

مقدمه

برای شرکت در یک دوره آموزشی در دسامبر 2004 به آکادمی جنگلداری یوننان2 به شهر کوئمینگ، مرکز استان یوننان کشور چین عزیمت کردم. در طول قریب به 45 روزی که در این استان حضور داشتم، با برنامه های مختلف کشور چین در ارتباط با توسعه کشاورزی و روستایی این کشور و پروژه های مختلف آن آشنایی پیدا نمودم.

یکی از فعالیت های چشمگیر در این استان فعالیتهای جنگلداری است. جنگلداری شهری، یکی از انشعابات وزارت جنگلداری در این کشور می باشد که کار برنامه ریزی فضای سبز و ایجاد پارک در شهرها را نیز عهده دار است. زیباسازی و حفاظت از فضاهای متنوع و زیبای شهری زیر نظر این بخش صورت می گیرد. یکی از فعالیت های الگویی که نظر ما را بیشتر به خود جلب نمود، باغ بین المللی گیاه شناسی اکسپو در شهر کونمینگ بود که باتوجه به برنامه های اجرا شده و سوژه های مختلفی که در آن برای جلب توریست به کار رفته بود برای معرفی طی این گزارش برگزیده شد که مشروح آن تقدیم خوانندگان گرامی می شود، باشد که برای برنامه ریزان فضای سبز شهرها و همچنین مسئولین فعالیت های گردشگری به خصوص اکوتوریسم به عنوان یک الگوی خوب، مفید واقع شود و با مطالعه و کنکاش دقیق تر آن و بومی سازی این نوع فعالیت ها، زیبایی های منحصر به فرد مناطق مختلف کشورمان را به جلوه گاه های بی نظیر گردشگری تبدیل و به جهانیان معرفی نمایند.

آشنایی کلی باغ

در دامنه های شمالی شهر کونمینگ و به بهانه همجواری با یکی از معابد باستانی این شهر یعنی معبد طلایی، باغ زیبایی احداث گردیده و در سال 1999 میلادی با حضور روسای جمهور و شخصیت های سیاسی از 34 کشور جهان افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته است. این باغ در زمینی به وسعت 218 هکتار طراحی و اجرا گردیده است که یک هارمونی از معماری و طبیعت را به نمایش گذاشته است.

در طراحی و اجرا و نگهداری این باغ، از هنر گلکاری و معماری فضای سبز و تمام فنون و علوم کشاورزی بهره گرفته شده است. پستی و بلندی های طبیعی که در یک دره ملایم وجود دارد، به نحو بسیار چشمگیری آرایش شده اند. معابر، جدول، گلدان های سنگی، لاشه های سنگی که به صورت قطعاتی از یک منطقه کوهستانی درآمده، گیاهان متناسب کشت شده، انواع درختان و بوته ها که با آرایش های عالی، استخرها و دریاچه مصنوعی، ساختمان های مختلف که به سبک های مشهور استان های مختلف چین و 34 کشور دنیا نمونه سازی شده اند، در این باغ وجود دارد.

ورودی زیبایی دارد. جمعیت زیادی نیز در این قسمت حضور دارند تعدادی مشغول عکس گرفتن با نماد ورودی و پرچم کشورهای مختلف هستند که جلوی درب ورودی نصب است، تعدادی چرخ های تک چرخ با قطر بزرگ را برای تنوع سوار می شوند. هزینه خرید بلیط این باغ برای هر نفر 100 یوآن معادل 10000 تومان است. برای دانشجویان و نظامیان تخفیفاتی نیز قائل شده اند.

در قسمت ورودی، دروازه ای بزرگ وجود دارد که در آن گیت های زیادی تعبیه و نرده کشی شده تا در جشنها و فستیوال های بزرگ که با جمعیت انبوه روبرو باشند به راحتی بازدیدکنندگان وارد و یا خارج شوند.

بلافاصله پس از ورود، سایبان هایی به صورت چترهای بزرگ و به طرز زیبا وجود دارد که تعداد زیادی راهنمای باغ در آن مستقر هستند. همه دختران جوانی هستند که به زبان های مختلف به ویژه انگلیسی اشراف دارند و ملبس به لباس های سنتی از جنس ابریشم می باشند. با پرداخت مبلغی به باجه مربوطه، یکی از افراد به عنوان راهنما، شما و یا گروه شما را همراهی می کند.

برای بازدید می توانید به صورت پیاده و یا سواره اقدام نمود. اگر قصد داشته باشید که به صورت سواره بازدید کنید، اتوبوس های 8 نفره الکتریکی به شما سرویس می دهند.

قسمت های مختلف باغ

چهارباغ گل در خیابان اصلی پارک:

1-  ساعت گلی قرن (عصر): در خیابانی که وسط مجموعه به صورت یک اتوبان بزرگ ایجاد شده است، یک میدان طراحی شده که به صورت یک ساعت می باشد و همه عناصر آن به وسیله مجموعه ای از گل و گیاهان با رنگ های بسیار زیبا اجرا شده و عقربه های آن با موتوری قوی به کار افتاده و زمان را نشان می دهد.

2-  کشتی گلی: کمی جلوتر در وسط این اتوبان، یک اسکلت کشتی با بادبان توسط میل گرد درشت شده و سپس با گل های بسیار زیبا کل آن پوشش داده شده است به نحوی که هیچ نقطه از اسکلت بندی آن قابل دیدن نیست.

3-    گلهایی که به صورت یک نهر جاری، طراحی شده اند.

4-  ستون های گلی: ستون های استوانه ای شکل با ارتفاع زیاد و پوشیده از گل های زیبا در ادامه میر این اتوبان وجود دارد.

·        پنج سالن بزرگ نمایشگاهی شامل:

1-  هال چین: در این سالن، توانمندی های طبیعی، تاریخی، کشاورزی، صنعتی و مدنی چین با عکس ها، فلکسی ها و تابلوهای مختلف، ماکت ها، مدل ها و دیوراماهای زیبا به نمایش گذاشته شده بود و راهنماهایی که لباس های سنتی چینی را در برداشتند، توریست ها را راهنماهایی که لباس های سنتی چینی را در بر داشتند، توریست ها را راهنمایی و برای آنها توضیحات لازم را ارائه می نمودند.

2-  هال انسان و طبیعت: صحنه هایی از جنگل ها، وقوع سیلاب و خشکسالی، صید و شکار توسط انسان را در قالب تابلوهای بزرگی تهیه  و به نمایش گذاشته اند، هم زمان فیلم هایی از صحنه های حیات وحش و رابطه اصولی انسان و محیط زیست به نمایش درآمده است و مونیتورهای بزرگی در تابلوها نصب شده که به طور فینگر تاچ، روی آیکون های مختلف آن بازدیدکنندگان کلیک کرده و فیلم و عکس و یا متون مختلف را می توان دریافت کنند.

3-  گلخانه های بزرگ: این گلخانه حدودا 25 متر ارتفاع داشت و از سه بخش تشکیل شده بود. گلخانه اولی مربوط به مناطق سردسیری و دمای آن 5 درجه بود و گیاهان مناطق سردسیری اعم از درخت، درختچهع بوته، علف و گل های مختلف در آن کاشته شده بود به نحوی که انسان تصور کرد در یک جنگل کاملا طبیعی سردسیری حضور دارد. دمای گلخانه بعدی 15 درجه و گلخانه سومی دمایش با 25 درجه تنظیم بود.

4-  هال علوم و تکنولوژی: در این هال، عکس هایی از برش های گیاهان و فیزیولوژی گیاهی و انسانی، ماکت هایی از سلول های گیاهی و کارهای ژنتیکی انجام شده روی انواع گیاهان به نمایش گذاشته شده بود و در قسمت های دیگر این هال دانشگاه ها، آکادمی ها و به طور کلی موسسات آموزشی و تحقیقاتی چین معرفی شده اند.

5-  هال بین المللی: فعالیت های کشاورزی در کشورهای مختلف (34 کشور شرکت کننده در این نمایشگاه دایمی) به طرق مختلف به تصویر کشیده شده و یا کشت شده اند یا نمونه بذور و محصولات زراعی و باغی به نمایش گذاشته شده اند.

·       هفت باغ اختصاصی شامل:

1-  باغ بامبو: در دامنه تپه ای، گونه های مختلف درخت بامبو به صورت جنگلی انبوه کاشته شده است. در بخش ورودی به این باغ چند قطعه از تنه این درخت به ارتفاع حدودا 6 متر نصب شده و به طرز ماهرانه و هنرمندانه ای روی آن کنده کاری صورت گرفته است.

2-  باغ سبزیجات و میوه ها: انواع درختان که پر ازمیوه بودند و کلکسیونی از انواع سبزیجات از قبیل گوجه، بامیه، بادمجان در رنگ ها و شکل های مختلف، گاهو، فلفل، کدو، لوبیا وغیره کاشته شده است. بخشی از این باغ به کشت هایدروپونیک اختصاص داده شده بود. در غرفه ای نیز نمونه هایی از میوه ها را که رکورد سال بوده اند، به معرض دید گذاشته بودند که در این میان یک هندوانه به وزن 64 کیلوگرم و یک کدو تنبل به وزن 96 کیلوگرم از سال 1994 به صورت کاملا طبیعی و تازه نگهداری می شد.

3-  باغ چشم انداز گل های گلدانی: این باغ اختصاص به گل های گلدانی داشت که به شکل بسیار جذاب و چشمگیری آرایش شده بود و انواع گلدان ها نیز به نحوی عرضه شده بود.

4-  باغ گیاهان علفی: انواع گیاهان علفی به صورت کرت های مجزا کاشت شده و تابلوهای نیز به معرفی گونه های آن اختصاص یافته بود.

5-    باغ چای: در این باغ سه نوع چای معروف در چین کاشته شده بودند. چای سبز، چای سیاه و چای پیور

6-    باغ درختان: گونه های مختلف درختان چوبی و غیرمثمر در این بخش کاشته شده بود.

7-  باغ گل های معروف و سنگ های هنری: با انتقال قطعات بزرگی از سنگ لاشه هایی که به شکل طبیعی نزدیک هستند، فضاها و صحنه هایی از طبیعت کوهستان های صخره ای و جنگلی را به وجود آورده بودند.

·   34 باغ نمایشی از استان های مختلف چین: این باغ ها دقیقا کپی بهترین فضای پارکها و نقاط دیدنی استان های مختلف چین می باشند که درجای دیگری از این باغ بزرگ طراحی و نمونه سازی شده اند و انسان وقتی در آن فضاها قرار می گیرد، تصور می کند تمام استان های چین را دیده است. این باغات عبارتنداز:

1- باغ یوننان که این نمایشگاه در شهر کونمینگ، مرکز این استان واقع است. 2- گوآنگزی 3- هونان 4- گویزو 5- جیانگسو 6- فوجیان 7- زجیانگ 8- گوآنگدانگ 9- هاینان 10- جیانگزی 11- جونگینگ 12- هوبئی 13- پکن 14-آنهوی 15- شاندانگ 16-شانگهای 17- زیزانگ 18-سیچوآن 19-هنان 20-هبئی 21- تیانجینگ 22- هنگ کنگ 23-تایوان 24-زینجیانگ 25- گانسو 26- گوئینگ های 27-لینگزیا 28-شانگزی(1) 29- شانگزی(2)30- منگو 31-هیلونگ جیانگ 32-لیائونینگ 33- جیلین 34- ماکو

32 باغ نمایشی بین المللی:

این باغ ها برای کشورهای مختلف پیش بینی شده است که در هرکدام از غرفه ها که به سبک معماری همان کشور ساخته شده است، لباس های سنتی و پاره ای از صنایع دستی این کشورها به فروش می رود و آهنگ های مخصوص این کشورها در آن پخش می شود. این کشورها عبارتند از:

ویتنام-پاکستان-سریلانکا-غاصب فلسطین-لائوس-میانمار-ژاپن-مصر-سودان-اندونزی-مالزی-سویس-پژو- فرانسه-شیلی-استرالیا-کانادا-روسیه-بلغارستان-انگلستان-آمریکا-اسپانیا-اطریش-مالدیوی-آلمان-هند-دانمارک-هند-فلسطین-اسلواکی-لهستان

22 مکان و فضای دیگر که عبارتند از :

1- درب ورودی که دارای گیت هایی برای ورود بازدیدکنندگان و اخذ بلیط ورودی است.

2- یک ردیف از پرچم های کشورهای مختلفی که در این نمایشگاه غرفه دارند.

3- یک سد روی دریاچه مصنوعی که با چرخ های مخصوص (توربین) آب از آن عبور می کند و آسیاب آبی در زیر آن تعبیه شده است.

4- دریاچه مصنوعی با گل های آبزی

5- باغ هونگتا

6- رستوران غذاهای سنتی

7- میدان هوآکسی

8- میدان قرن

9- موزه مخصوص پول کشورهای جهان

10- باغ پروانه ها

11- صخره های پارک

12- هال گل ها

13- پرتگاه صخره ای کنده کاری شده

14- گل های شکوفه دار در عصر جدید که روی سنگ کنده کاری شده اند.

15- باغ صخره ای

16-میدان هنر

17-پرتگاه صخره ای وسیع

18-باغ هفت رنگ

19-رستوران باغ پای

20- تله کابین

21- برج بلند مشرف بر کل باغ

22- هتل پارک

نکات موردتوجه

-   در بخش ورودی تعداد زیادی از خانم های جوان با لباس های محلی حضور دارند که همراه گروه های بازدیدکننده عزیمت می کنند و توضیحات لازم را ارایه می کنند و مبالغی نیز بابت این امر اخذ می کنند. که تعدالدشان 100 متر می باشد

-   تعداد 60 خودروی 8 نفره الکتریکی (بدون صدا) وجود دارد که رانندگان آنها خانم های جوان هستند و بازدیدکنندگان را به قسمتهای مختلف می رسانند و تعداد 3 قطار کوچک با صندلی های زیادی وجود دارد.

-   تعدادی کارناوال در طول معابر و خیابان ها با شکل های مختلف، حرکاتنمایشی اجرا می کنند و آواز می خوانند.

-   در این باغ، آرایش انواع گل های و تلفیق آن با درخت و درختچه و بوته و گیاهان علفی با استفاده از آخرین دستاوردهای علم ایجاد فضای سبز اجرا شده بود.

-   تلفیق صخره ها و یا قطعات بزرگ سنگی به گونه ای که احساس می شد عرصه ای از جنگلهای صخره ای با سرخس ها و ابشارهای زیبا را مشاهده می کنید صورت گرفته بود.

-   برای جدول کشی، از سنگ هایی که به شکل بسیار زیبا تراشیده شده بود و همچنین گلدان ها بزرگ سنگی که هرکدام خود یک کلکسیون از هنر سنگتراشی به حساب می آمد بهره گرفته شده و هنرمندانه با گیاهان و گل ها تلفیق شده بود.

-   استخرها و دریاچه هایی زیبا احداث شده بود که در آن آبزی روئیده و اطراف آن جایگاه هایی برای نشستن افراد تعبیه شده بود و آبراهه هایی که در کف آنها سنگ های قهوه ای بزرگ تعبیه شده و صدای حرکت آبها به گوش می رسید.

-   درکنار دریاچه، یک آمفی تئاتر بزرگ که دارای سایه یانی در ارتفاع بالا بود قرار داشت و اطراف آن کاملا باز بود و همه مناظر اطراف قابل دیدن بود و در آن مراسم مختلف، موسیقی و خواندن آواز توسط هنرمندان جریان داشت.

-   اطراف این باغ توسط تپه های پوشیده از جنگل طبیعی احاطه شده بود که از وسط باغ، یک خط تله کابین وجود داشت و در بالای مرتفع ترین تپه، یک برج بزرگ دیده بانی احداث شده بود که افراد با تله کابین به بالای برج رفته و از آنجا به کل فضای باغ اکسپو دید داشته و آن را تماشا می نمودند.

-       درکنار این باغ 4 هتل چهار ستاره برای گردشگران، سرویس دهی می نمودند.

-   برای بازدید از این پارک 5/6 ساعت اختصاص داده شد که ما به سرعت بخش هایی از آن را بازدید نمودیم و بخش هایی نیز باقی ماند.

-   در برنامه این باغ پیش بینی شده تا بازدیدکنندگان با استفاده از خودروهای الکتریکی و با حوصله و دقت بتوانند به مدت 10 ساعت همه قسمت های آن را مورد بازدید قرار دهند.

-   کارکنان باغ به نحوی آن را شاداب نگه داشتندکه تصور می رفت کل باغ، یک گلخانهای است که هنوز گل و گیاهان را از آن خارج ننموده اند و آرایش درختچه ها، پرچین ها نیز به گونه ای انجام می شد که تو گویی جلوی پای شما انجام شده است.

-       رعایت نظافت در حدی که انگار همه 218 هکتار داخل منزل مسکونی است، صورت می گرفت.

پی نوست:

1-    world Hirti –Expo Garden

2-       YAF (Yunnan Academy of Forestry)

نظرات 1 + ارسال نظر
عباس نورزائی دوشنبه 14 شهریور 1390 ساعت 19:05 http://anoorzaei.blogfa.com

از جناب آقای مهندس شریعتی به خاطر ابراز لطف به اینجانب و بازانتشار مطلب تشکر می کنم.
از وبلاگ اینجانب بازدید داشته باشید. در حال حاضر حقیر رئیس گروه پژوهشی برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان هستم.
از طریق ایمیل در خدمتتان هستم.
ارادتمند - نورزائی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد