پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

خط در طراحی فضای سبز

 قبل از ورود به مبحث طراحی فضای سبز ذکر این نکته ضروری است که هیچ کس در دنیای طراحی تنها با خواندن مطالب پیرامون فضای سبز نتوانسته است آثاری خلق کند که قابل بحث باشد بنابر این ابتدا با اولین درس یعنی آشنایی و دوستی با مداد و کاغذ را باید آموخت و هر روز ساعتی از وقت ارزشمند خود را با طراحی پر نمود. 

 پس کاغذ روزنامه باطله را بر دارید و با مداد B6 انگشتان(خط کشیدن بر روی خطوط در یک ستون) مچ دست( خط کشیدن بر روی خطوط چند ستون) و با زوی خود را تمرین دهید . البته چشم را از نوک مداد بر ندارید و خط خود را دنبال کنید این کار باید مرتبا تکرار شود تا چشم و دست شما با هم هماهنگ گردد، تمرین های دیگری که به هماهنگی چشم و دست شما کمک می کند را از بین نوشته های نوسیدگان و طراحان برجسته انتخاب کنید و با اطمینان از اینکه به نتیجه ای عالی دست خواهید یافت ادامه دهید.

بدانید که: برای اینکه بتوانید طرحی قوی و ماندگار ارایه دهید نیازمند تمرین و ممارست هستید بنابراین لازم است از تمام عناصر و مفاهیم طراحی آگاه باشید و چشم و ذهن خود را همیشه آماده دریافت آنها و دست خود را توانا در پیاده کردن دریافت های خود سازید.

دی کی چینگ می گوید مرحله اول هر روند طراحی شناخت شرایط احتمالی و تصمیم گیری برای یافتن راه حل آن می باشد و مهم تر اینکه طراحی، عملکردی آگاهانه و ارادی و تلاشی هدف دار است، برای اینکه بتوانید راه حلی منطقی براساس داده های محیطی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ارایه کنید حتی اگر نویسنده ای توانمند و سخنوری قادر باشید نمی توانید آنچه در ذهن دارید را به کارفرما منتقل کنید، حداقل اینکه کارفرما نمی تواند همه آنچه که شما بیان کرده اید نزد خود محفوظ دارد یا پیمانکار بر مبنای گفته های شما آن را پیاده سازد بنابراین باید طرح ذهنی خود را بر مبنای استانداردی مورد قبول بر کاغذ پیاده ساخته و آن را محفوظ دارید.

سعی دارم عناصر اصلی معماری منظر را با مثال ها و تصاویر لازم تقدیم کنیم شاید در این راستا بیان برخی مفاهیم دشوار باشد یا نویسنده نتواند موضوعات ذهنی خود را به درستی منتقل کند بنابراین راهنمایی شما می تواند در رفع نواقص کمک نماید.

عناصر اصلی در  فضای سبز

نقطه

نقطه عنصر اساسی در طراحی - حتی فضای سبز- است گرچه از نظر فلسفی فاقد طول، عرض و عمق است اما این تعریف فلسفی نافی هویت آن نیست زیرا در عمل یک درخت می تواند نقطه ای تاکیدی را در طرح ایجاد کند درحالی که طول، عرض و ارتفاع دارد.

بنابر همان تعریف فلسفی که نقطه خاصیتی ایستانی، بدون جهت و دارای مرکز است وجود عنصری نقطه ای مانند یک درخت در سطح سبز چمن می تواند چنان تاثیری در طرح ایجاد کند که سایر عناصر را فاقد ارزش یا به آنها هویتی مضاعف دهد.

نقطه می تواند بیان کننده حالت های مختلفی باشد مانند:

      - دو نقطه دو سر یک خط را مشخص می سازند، مانند دو درخت، دو فرم یا دو مجسمه در دوسوی یک آب نما

- محل تلاقی دو خط

- برخورد گوشه های یک سطح یا حجم

- مرکز یک شکل یا سطح

توجه داشته باشید که نقطه عنصری تاکیدی در یک طرح است. فرض کنید در یک پیاده روی عریض که کاملا تمیز شده یک کاغذ مچاله شده افتاده است، بی اختیار حوزه دید را به سمت خود جلب می کند، اگر نقطه ای که در طرح ایجاد می کنید در مکانی بی تعادل قرار گیرد تمام زحمات خود را به هدر داده اید زیرا سایر عناصر با اهمیت که با هزینه زیاد ایجاد کرده اید را تحت الشعاع قرار خواهد داد. زیرا نقطه در مرکز محیط خود دارای تعادل و سکون است و عناصر اطراف خود را حول خود سازماندهی می کند هرچند وقتی از مرکز دور می شود از تسلط آن کاسته می شود. 

ببینید دایره یک سطح است اما خود یک نقطه را تداعی می کند وقتی حوض آبی را به صورت دایره طراحی می کنید اگر فواره را در مر کز آن قرار دهید چشم هر بیننده ای را به سمت مرکز فرا می خوانید ولی اگر فواره را از مر کز دور کنید از قدت نقطه کاسته اید تمین کنید چگونه یک نقطه می تواند عناصر را حول خود سازماندهی کند.  

 

 به این تصویر نگاه کنید کدایک از عناصر ویژگی نقطه ای دارند. 

 

در تصویر بالا تعدادی از عناصر نقطه ای نشان داده شده است شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که آیا نقطه می تواند شکلی مستطیلی یا چند ظلعی داشته باشد؟ 

 

در تصویر بالا شمایی از آنالیز همان نقاط ارایه شده است آیا می توانید آن گونه که می اندیشید تصویر را به صورت نقطه ای آنالیز کنید؟

در بحث بعدی در باره خط صحبت خواهم کرد، نظر و سوالات خود را برای حک و اصلاح مطلب بالا برای من کامنت بگذارید.  

اعلام نظر نداشتن هر مطلب را نشانه بی فایده بودن آن تلقی کرده از ارایه ادامه مطلب خودداری خواهم کرد.

 سپاس و بدرود 

نظرات 1 + ارسال نظر
بهار شنبه 23 اردیبهشت 1391 ساعت 21:10

با عرض سلام من دانشجوی سال اخر فضای سبز هستم مطالب شما برای من کاملا مفید بود از شما متشکرم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد