پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

زلف عروسی (گل حلوا) Celosia cristata

 

 

CELOSIA

این گیاه دارای گل‌آذین‌ سنبله‌ای پرمانند بسیار زیباست. چیدن نوک ساقه‌ها در اوایل تابستان باعث افزایش شاخه‌‌ها و زیادتر و کوچک ‌شدن پرهای گل‌( flower plumes) می‌شود.

شرح ویژگی‌ها

این گیاه چندساله‌ حساس به صورت یک‌ساله‌ای حساس پرورش می‌یابد. ساقه‌های ضخیم این گیاه برگ‌های نوک‌تیز، بیضی و یا باریک دارند که سبز بوده و یا ته مایه برنزی دارند. این گیاه در تمام طول تابستان تا زمانی یخبندان گل‌هایی با تونالیته سرخ آتشین، صورتی، نارنجی یا زرد می‌دهد.

ارتفاع و گستردگی

این گیاه ارتفاع 30 تا 60 سانتی‌متر با گستردگی 30 سانتی‌  متر دارد. هرچند بسته به کولیتوار ارتفاع و گستردگی در طیف وسیعی تغییر می‌کند.

بهترین محل پرورش

آفتاب کامل با خاک معمولی و زهکشی خوب دارای مواد آلی افزودنی.

شیوه‌های پرورش

پرورش celosia در آغاز دشوار است اما وقتی که استقرار یابند دیگر آسان می‌شود. پس از آخرین یخبندان بذر آن را مستقیما در باغ بکارید و نشاهای کوچک آن را بخرید. همچنین می‌توانید دانه را 4 هفته قبل از آخرین یخبندان در فضای بسته در گلدان‌های مجزا بکارید. 12 هفته بعد از آخرین یخبندان وقتی که خاک گرم شد نهال‌ها را بیرون ببرید.

کاربرد در فضای سبز

این گل‌ها را گروهی یا توده‌ای بکارید تا از بهترین منظره ممکن گل‌های عجیب و غریب آن لذت ببرید. از انواع متراکم آن در بسترهای حاشیه‌ای و راه‌روها و به منظور نقطه کانونی و بارز باغ‌های کانتینری و جعبه‌های گل جلو پنجره استفاده می‌شود.

دیگر نام‌های متداول

Plumed celosia, cockscomb

نظرات 1 + ارسال نظر
سحر جمعه 30 اردیبهشت 1390 ساعت 00:43

استفاده کردم.ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد