سلام
اصل برای من از ابتدا این بوده است که برای لحظاتی هر چند اندک که مهمان من هستید فضایی سرشار از احترام به حقوق شما ایجاد کنم.
قالب قبلی زیبا اما به نوعی طراحی شده بود که بخش قابل توجهی از صفحه مانیتور به فضای منفی اختصاص داشت و برای منظوری که طراح در نظر گرفته بود(خاطره نویسی) بسیار زیبا می نمود اما برای مطالبی که من ارایه می کردم انتظار را برآورده نمی کرد.
البته رنگ زرد این قالب نیز خوشایند من نیست، شما در باره انتخاب قالب جدید چه نظری دارید؟
لطفا مرا راهنمایی کنید چه قالبی برای فعالیت من مناسب است؟
سپاس و بدرود
چند سالی بود که دلم می خواست وبلاگی درست کنم و با عزیزانی که مثل خودم دغدغه سرسبزی کشورم ایران را در دل می پرورانند ارتباط برقرار کنم. جند ماهی بیش نیست که به این آرزو جامه عمل پوشانده ام البته راه نرفته بسیار است و برای نتیجه گیری بسیار زود است اما گشت و گذار در میان این همه وب چشم انداز آینده را کمی برای من روشن ساحته است.
بگذارید اعتراف کنم که دنیای وب مرا راضی نکرده است. زیرا ...
هر روز دهها نفر از وبلاگ بازدید می کنند اما نمی دانم چرا هیچکس نظری ، حرفی و ایرادی به این همه مطلب ندارد؟
شما که اکنون مهمان من هستید ایراد کار را در کجا می بینید؟
این سیاهه ها که هر روز با عشق و علاقه برای شما تهیه می کنم به نیاز شما پاسخ نمی دهد؟
حال که وقت خودم را صرف این کار می کنم برای بهرمندی بیشتر از زمان شما چه مطلبی را برای اشتراک گذاری مفید تر می دانید؟
بهترین روش برای جذب مخاطب و همراهی بیشتر چیست؟
من بیشتر از همیشه به یاری شما نیازمند هستم لطفا مرا راهنمایی فرمایید.
بدرود
سطوح کف: بیشترین عملکرد را به عنوان عنصر پایه سطح که تمامی عناصر به آن تکیه دارند ایفا می کند و می تواند از سطوح سخت (سنگ یا آجر) و نرم(چمن) تشکیل شود.
سطوح بالاسری: برخلاف معماری که سطوح بالاسری را سقف تشکیل می دهد سطوح بالاسری در فضای سبز حالات و کیفیات بصری متفاوتی را می تواند ایجاد کند سطوح بالاسری می تواند شاخه های به هم رسیده ردیف درختان باشد یا از آرک پیچک هایی تشکیل شود که در مسیر پیاده روها دالانی زیبا خلق کرده اند.
سطوح عمودی: عناصر عمودی در فضای سبز اغلب سطوح زنده ای هستند که حالات و کیفیات بصری پویایی دارند مانند ردیفی از درختچه های توری با گل های صورتی زیبا در تابستان یا سطح پرچینی از ترون ها که با آرایشی زیبا به وجود آمده اند.
توجه داشته باشید که سطوح معماری تنها تحت تاثیر کیفیت نور طبیعی یا مصنوعی قرار داشته اما سطوح موجود در فضای سبز علاوه بر کیفیت بصری که نور خلق می کند به طور دایم در معرض تغییرات فصل (به بیان دیگر زمانِ گذر) قرار دارند، این تفاوت پویایی سطوح، دقت در انتخاب آنها را با در نظر گرفتن همه حالات ممکن، وظیفه ای مهم است که تنها از عهده طراحان فضای سبز زبده برخواهد آمد.
در باغی که به خوبی طراحی شده است، گلها به صورت تصادفی توزیع نمی شوند بلکه اغلب به صورت بسترهایی که با چمن یا کفپوش احاطه شده یا درحاشیههای باریکی که در طول مسیرهای پیاده، حصارها یا چمن قرار دارند، گروه بندی شدهاند.
بسترها و حاشیهها را میتوان توسط تودهای از یک نوع گل پرنموده و یا میتوان گیاهانیبا رنگها، بافتها و ارتفاعهای مختلف را به کار برد. جهت جلوگیری از پوشاندن دید، گیاهان بلند را پشت یک حاشیه یا در مرکز یک بستر به کارببرید.
ASTERACEAE
YELLOW COSMOS
گل ستاره ای زرد ) شاه اشرفی زرد) معمولا در طول فصل رشد زحمت و دردسری ندارد. این نوع را به باغ گلهای شاخه بریده بیفزایید؛ شکوفههای رنگارنگ آن به دستههای گل زیبایی وصفناپذیری میبخشد.
این گیاه یکسالهای است نیمه بادوام که انبوهی از برگهای بریده بریده، به رنگ سبز تیره میدهد. ساقههای نازک از اواخر تابستان تا یخبندان گلهای مروارید مانند (daisy-type) بسیار زیبا به صورت منفرد یا نیمه دوبل دارند. عرض این شکوفههای زرد، نارنجی و قرمز 5/2 تا 5 سانتیمتر است.
ارتفاع 60 تا 90 سانتیمتر؛ گستردگی 45 سانتیمتر.
آقتاب کامل؛ خاک معمولی با زهکشی خوب.
برای زودترین گلدهی 4 تا 6 هفته قبل از آخرین یخبندان دانه را در فضای بسته کشت کنید. دانه را در عمق 6 میلیمتری بکارید. پس از آخرین یخبندان گیاه را بیرون ببرید. پرورش این گل به طریق کشت مستقیم دانه در باغ حدود آخرین زمان یخبندان به سادگی انجام پذیر است. گیاهان یا جوانههای نازک را با فاصله 30 سانتیمتر از هم بکارید. چیدن گلهای پژمرده میتواند به طولانیشدن فصل گلدهی کمک کند. اگر تعدادی از گلها را بگذارید تا در اواخر فصل بالغ شوند (به رشد کامل برسند)، گیاه بذرافشانی خواهد کرد.
گل ستاره ای زرددر بسترهای گل، مرزها و باغهای کانتینری، برای ایجاد رنگهای روشن و درخشان آخر فصل مناسب است. این گیاه انبوه جای خالی یکسالهها و چندسالههایی را که در بهار گلدهی میکنند، به خوبی پر میکند.
Klondike cosmos
گیاهان خاص پر زرق و برق به علت داشتن گلهای بزرگ و زیبا، برگها یا میوههای پرجلوه و شاخ و برگ پیچ خورده و کج خود توجه را به سمت خود جلب می کنند. به گل های پر جلوه گیاهان تاکیدی می گویند.
گیاهان تاکیدی را در هر کجا که میخواهید یک نقطه باغبانی شگفت انگیز داشته باشید، مورد استفاده قرار دهید: ورودی حیاط، در وسط فضای چمن، در گروه های کوچکی که به صورت یک بستر جزیرهای شکل را باید تشکیل دهند یا حتی درگلدآنهای گل یا میانه گیاهان تاکیدی ممکن استکوتاه عمر باشند بنابر این گیاهانی را انتخاب نمایید که در مدت زمانی که گل ندارند نیز ویژگی های برجسته ای داشته باشند.
می توانید بستر مورد نظر را به گونه ای طراحی کنید که زمان گلدهی متفاوتی داشته باشند، به بیان دیگرمراقب باشید تا همه آنها به یکباره در صحنه نبوده و یا حیاط شما به صورت یک مهمانی با لباسهای مختلف در نیاورند.
هر بزرگواری که برای حفظ محیط زیست فعالیت می کند چه استاد محترم دانشگاه باشد یا یک عضو سخت کوش تشکلی زیست محیطی یا رفتگری زحمتکش که هر صبح و شام زباله های من و شما را جمع می کند، چنانچه مورد ظلم یا اجحافی قرار گرفته باشد باید افراد و گروه های هم بسته به حمایت او بر خیزند تا در سایه حمایت هم بتوانیم به خود و محیط زیست یاری رسانیم.
ما افراد و گروه های زیست محیطی باید آگاه باشیم اولین شرط موفقیت حمایت و همبستگی ما و نیز عمل به این اصل انسانی که" مردم در کاری مشارکت نمی کنند مگر آن که منافع آن فعالیت از فعالیت قبلی بیشتر باشد" .
شاید در تعریف منافع باید دقدت کنیم که منافع حتما مادی نیست بلکه در بسیاری از موارد منفعت شامل یک احساس خوشایند، احترام، حمایت های جمعی که به فرد احساسی از تعلق و امنیت را هدیه می کند تاثیری بیشتر از منفعت حاصل از یک فعالیت تجاری پرسود دارد .
به همین دلیل من با دوستانی که مباحث زیست محیطی را رسانه ای می کنند موافق هستم و سعی می کنم این موارد را نیز هر از چند گاه به نظر دوستان برسانم.
این مقاله در سایت عصر ایران و به قلم سردبیر محترم آن انتشتار یافته
نامه ای به پیرمرد مظلوم پایتخت: می دانی چرا از گرسنگی بیهوش شدی؟!
تو باید هم گرسنه بمانی وقتی در سرزمینی زندگی می کنی که اگر یک روز همایشی درباره مسخره ترین و پیش پا افتاده ترین موضوعات در آن برگزار نشود و کلی آدم از این رهگذر کاسب نشوند ، انگار مملکت چیزی کم دارد.
سلام پیرمرد ، سلام غیرت
از دیروز که خبر بستری شدنت
را خوانده ام ، حال و روز خوشی ندارم ؛ نباید هم داشته باشم ؛ وقتی خبر می
آورند که بدن نیمه جان رفتگر 77 ساله ای را به دلیل ضعف ناشی از گرسنگی در پارک
یافته اند و به بیمارستان برده اند ، مگر می شود بی خیال بود و بدحال نبود ، آن هم
در پایتخت کشوری که مسوولانش راست می روند و چپ می
آیند از عدالت سخن می گویند و سنگ محرومین را به سینه می زنند.وقتی شنیدم در
سن 77 سالگی هنوز در خیایان ها ، جارو می کشی و برغم آن که پاهایت دیگر رمق ندارند
، کار می کنی ، یاد حکایت دوران علی علیه السلام افتادم که پیرمردی را دید که برغم
کهولت سن و رنجوری تن ، کار می کند. مولا برآشفت که او در روزگار جوانی و میانسالی
اش کار کرده و اینک وقت آن است که استراحت کند و سپس دستور داد از بیت المال ، برایش
مستمری تعیین کنند تا پیرمرد آخر عمرش را به آسودگی سپری کند.
وای که چقدر مسوولان ما شبیه علی علیه السلام عمل می کنند!
وقتی خواندم که ماهانه 200 هزار تومان حقوق می گرفتی ، بی اختیار یاد حرف های
معاون اجرایی رئیس جمهور افتادم که در توجیه حاتم بخشی های دوستانش که فقط در یک
قلم به یک خانم شش میلیون تومان پرداخته بودند گفته بود: این حقوقش بود.
بله پدر جان! وقتی آقایان شش میلیون شش میلیون بین رفقا تقسیم می کنند این 200
هزار تومان هم که تو رسیده باید کلاهت را بیندازی هوا و زیر پای دهندگان و
گیرندگان این رقم های میلیونی را جارو بکشی و گل های حاشیه بزرگراه را آب بدهی تا
صبح ها که می روند سرکارشان ، روحیه شان باز شود برای خدمتگزاری!
می دانی مش عبدالله مرحومی؟! می دانی چرا گرسنگی کشیده ای؟ برای این که
پولی که حق تو بوده را صرف قراردادهای میلیاردی خودشان کرده اند . فقط در یک قلم ،
به یک شرکت خودی در کیش که دو روز از تأسیس آن می گذشته ، 5 میلیارد تومان جرینگی
داده اند و تازه جالب اینجاست که آنقدر هول برشان داشته بوده که زودتر این پول را
به رفقا برسانند که حتی منتظر نشده اند همان شرکت خودی ، برود در بانک افتتاح حساب
کند و چک را داده اند.
راستی تا حالا پول میلیاردی دیده ای یک جا؟ من هم ندیده ام ولی می دانم 5
میلیارد چند تا صفر دارد ؛ از صفرهای حقوق تو خیلی بیشتر!
می دانم حج نرفته ای و آرزویش را داری ولی بگذار حاجی صدایت کنم که شرف داری بر
کسانی که با پول تو و امثال تو به حج رفته اند و می روند و خواهند رفت. اگر آقایان
به جای این که این هنر پیشه و آن شومن تلویزیون را با پول نفت تو به حج می فرستادند
، به اندازه ای که از گرسنگی غش نکنی وسط پارک ، به حقوقت اضافه می کردند ، الان
تو در بیمارستان نبودی.
حاج عبدالله ! شنیدم که شب ها کار می کردی و روزها در مسجد می خوابیدی ؛ می دانی
چرا بی سرپناه بودی؟ چون درست در همان روزهایی که تو به خادم مسجد رو می انداختی
تا بگذارد جارویت را در حیاط مسجد بگذاری و خود در گوشه ای از مسجد دراز بکشی ،
آقایانی که امانتدار پول نفت تو هستند ، پریوش خانم سطوتی را از لندن به ایران
آورده بودند و دو سالی را در یکی از سوئیت های مجلل هتل 5 ستاره لاله ، با پول نفت
تو ، اسکانش داده بودند تا خدای نکرده به ایشان که به گفته خودش مهر بزرگی از
مشایی بر دلش نشسته بود ، بد نگذرد. کسی هم نپرسید که مگر تو و امثال تو ، وصی و
قیم این خانم لندن نشین هستید که باید ده ها میلیون تومان خرج اقامتش را بدهید ؟
که چه بشود؟! مگر این خانم دانشمندی ، سرمایه گذاری چیزی بوده است که باید این همه
خرجش می شد و ... آخرش هم سر از زندان در آورد و بعدش هم در رفت به همان لندن؟!
مرد باغیرت پایتخت سرزمین من که درد و بلایت بیفتد به چشمان کسانی که با نوک قلم شان میلیارد ها تومان جابجا می کنند و کک شان هم نمی گزد!
پیرمرد ! پیرمرد ! پیرمرد ! چه بگویم که نگفتنم بهتر است. فقط می خواهم بعد از این همه آه و ناله ای که در این نامه سر دادم ، یک چیز بگویم که خوشحال شوی: برو خدا را شکر کن که خبر بستری شدنت به رسانه ها کشیده شد و الان روی تخت بیمارستان لااقل وعده ای برنج و خورشت می خوری و الا خدا می داند الان در گوشه کدام بیابان اطراف تهران رهایت کرده بودن به جرم نابخشوندنی بی پولی.
نمونه
اخیر ان هم همین موضوع بابا عبدالله که با رسانه ای شدن آن توانست حق
خود را بگیرد(ان شاءالله که حقیقت داشته باشد). پیشنهاد میکنم
هموطنان عزیز
موارد مشابه اینچنینی که البته باید مستند و مستدل و ترجیحا همراه عکس باشد
از طریق وبلاگ ها و سایتها منتشر نمایند تا با پخش عمومی آن و رسانه
ای شدنش
کمکی به احقاق حقوق از دست رفته هموطنانی شویم که سالها به آنها ستم
شده و از حداقل هایشان محروم مانده اند.
تکرار خط می تواند سطح را به وجود آورد اگر تعدادی از سرو شیراز را در حاشیه مسیر اصلی یا فرعی یک پارک در نظر بگیرد یک دیوار بصری ایجاد کرده اید، فضای خالی بین درختان معرف ارتباط بصری آنها با پس زمینه و حتی با این سطح است که هرچه این درختان به هم نزدیک باشند از قوت ارتباط بصری با پس زمینه کاسته و به قدرت سطح افزوده می گردد.
همانطور که در مثال بیان شد هرچه خطوط به هم نزدیک تر باشند سطح واقعی تر است سعی کنید مثال های دیگری از نقطه و خط را در فضای سبز پیدا نموده و تجزیه و تحلیل نمایید.
همان طور که خط از حرکت نقطه پدید می آید سطح نیز از حرکت خط به وجود خواهد آمد، به بیان دیگر سطح امتداد عرضی یک خط است و هرچه تکرار و تداوم آن بیشتر باشد سطح به واقعیت نزدیک تر است تکرار تعدادی درخت در یک جهت یا پیرامون مسیری مستقیم یا حتی منحنی تداعی کننده یک سطح خواهد بود.
سطح از نظر فلسفی دارای طول و عرض ولی فاقد عمق است بنابراین هنگامی که از سطح سبز درختان سخن می گوییم از لحاظ بصری عمق را درنظر نخواهیم گرفت و منظور سطحی است که تاثیرات بصری سطح را القا می کند نه آن چیزی که به پرسپکتیو رفته است چیزی شبیه سطح کاغذ که به صورت عمودی گرفته باشیم.
سطح توسط رنگ و بافت قوام و استحکام می یابد و می تواند تاثیرات بصری مختلفی را به وجود آورد، در فضای سبز و معمار منظر، با ترکیب حجم های سه بعدی فرم و فضای طرح را تعریف می کنند و خصوصیات آن به روابطی ختم می شود که طرح با بیان آن ارتباطات و هم پیوندی بین عناصر، به فضا معنی می بخشد.
ASTERACEAE
COSMOS
شاه اشرفی یا گل ستاره ای برای پرکردن جای خالی یکسالهها و چندسالههایی که زود گل دهی میکنند از گل ستاره ای که گیاهی سریع الرشد است؛ استفاده کنید. گلهای پژمرده را بچینید تا گلهای بیشتری به بار بنشیند؛ تعدادی از گل های پژمرده را به منظور بذرافشانی گیاهی باقی بگذارید.
این یک ساله نیمه بادوام و متداول را به خاطر گلهای رنگارنگشان پرورش میدهند. این گیاه انبوه برگهای سبز خوش برشی دارد. در اواخر تابستان و پاییز بر سر ساقهها، گلهای سفید، صورتی یا قرمز میشکفند. شکوفههای مروارید مانند daisy-type منفرد و یا نیم دوبل میتواند تا 10 سانتیمتر رشد کند.
ارتفاع 90 تا 120 سانتیمتر؛ گستردگی 45 سانتیمتر.
بهترین شرایط پرورش گیاه؛ آفتاب کامل با خاک معمولی نسبتا رطوبت با زهکشی خوب است. هرچند این گیاه می تواند محل های نیم سایه را نیز تحمل کند.
برای زودترین گلدهی در بهار نشای این گیاه را بخرید یا 3 تا 4 هفته قبل از آخرین یخبندان کاشت دانه را در فضای بسته آغاز کنید. دانهها را در عمق 6 میلیمتری بکارید. 12 هفته پس از آخرین یخبندان گیاه را بیرون ببرید. حدود زمان آخرین یخبندان نیز میتوانید دانه را مستقیما در باغ بکارید. اوایل تابستان نوک ساقهها را بچینید تا شاخه و گل بیشتری تولید شود.
Cosmos به بسترهای گل، مرزها و چمنزارها meadow ارتفاع و رنگ میافزاید. در باغهای کلبهای بسیار زیبا به نظر میرسد. برای دستهگل هم در باغ گلهای شاخه بریده تعدادی از این گلها بکارید.
شاید بسیاری از دوستان در باره سادگی، تنوع و سایر اجزای مهم در طراحی کاشت صحبت کرده باشند اما هیچگاه اشاره ای به چگونگی تاثیر آن ها در طراحی نشده است.
این مبحث نیاز به تفاسیر بیشتری دارد که با مشارکت شما ممکن می شود. تلاش من در این وبلاک جلب مشارکت دوستان در ارایه دیدگاه بوده است که متاسفانه در جلب مشارکت موفق نبوده ام. با اینکه وبلاک مهمانان زیادی را به سوی خود فرا خوانده است اما نویسنده هنگامی احساس رضایت خواهد کرد که در مباحث نقد و اثرات فکری شما را نیز به همراه داشته باشد. منتظر می مانم.
شما باید، شکل، ساختار و رنگ را برای خلق یک زیبایی بصری، تنظیم کنید.
برای دست یابی به یک ترکیب یک پارچه باید اصول طراحی را بکار گیرید که شامل: اصول ساده سازی (Principles of Simplicity)، تنوع (Variety)، تعادل (Balance)، تاکید (Emphasis)، تسلسل یا تکرار (Sequence) و مقیاس (Scale) می باشد.
یکپارچگی، ویژگی وحدت است. هدف از یکپارچگی، جذاب کردن و جلب کردن توجه بیننده و کمک به فهم طرح و طبقه بندی همه قسمت ها، در گروه های منظم است.
وقتی عناصر زیادی به طور همزمان در مقابل دید ما ظاهر می شوند (مثل گیاهان)، ما سعی می کنیم، از لحاظ بافتی آنها را به هم ربط دهیم. با این کار می توانیم، حداکثر اطلاعات را با کمترین تلاش (در واحد زمان) به دست آوریم. وقتی این بافت را کشف می کنیم، تجربه رضایت بخش و جذابی را داشته ایم.
یک طرح، باید یک ادراک منطقی سازمان یافته را در بیننده ایجاد کند. هر بخشی باید با سایر قسمت ها مرتبط بوده و پیوستگی داشته باشد. نیاز نیست که ما حتما، هر بخش را جدا از هم طراحی کنیم.
یکپارچگی با متراکم کردن عناصر جداگانه در کنار هم و ساختن یک ترکیب منظم، ویژگی وحدت را القا می کند.
ساده سازی (سادگی): یعنی حذف تمام عناصری که در ترکیب نمی گنجد و تکرار برخی تغییرات ثابت با تنوع کافی برای برانگیختن توجه ناظر. در ساده سازی باید به طور همزمان به تغییر و تکرار توجه داشته باشیم. البته تکرار، اگر بیش از حد باشد، آزار دهنده می شود. ساده سازی، به عنوان کنترل کننده هنگامی که تنوع بیش از حد باشد، عمل می کند، اما نباید در غالب تکرار، باعث ایجاد یکنواختی کسالت بار شود. تنوع باید به اندازه ای باشد که جذابیت را افزایش دهد. تکرار نیز بیانگر استفاده از عناصر طراحی شده به صورت متوالی است.
تنوع (Variety): یعنی گوناگونی و تضاد (Contrast) در کیفیت طراحی، شکل، ساختار و رنگ. تنوع مانع یکنواختی ناشی از هماهنگ سازی می شود. با افزودن کنتراست، می توانید یک تاثیر بصری ویژه و مطلوبی را در چشم انداز ترکیب تان ایجاد کنید. در یک طراحی خوب، استفاده از تنوع اجتناب ناپذیر است. در زمینه ایجاد تنوع، مهم ترین سوال این است: ‹‹چه مقدار تنوع، موردنیاز است؟›› و جواب آن بستگی دارد به هدف شما از طراحی. میزان تنوع، می تواند شامل دامنه ای از ایجاد تفاوت های هوشمندانه، تا ایجاد تضادهای واضح باشد.
تنوع در حالت های دیگری هم توصیف می شود: استفاده مناسب در چندین ردیف متفاوت، مرتب کردن با چندین شکل متفاوت، ترکیب خوب با چندین ساختار متفاوت، تعادل خوب با چندین رنگ متفاوت.
تعادل (Balance): یعنی ایجاد موازنه در هر بخش از محورهای تنوع.
تعادل قانون مند ( Formal Balance)، تقارن است و تقارن، تصویر آینه ای نیمه دیگر هر عنصر می باشد. عدم تعادل تقارنی، در یک طرف سنگینی یا کشش به آن طرف را ایجاد می کند، درحالی که تعادل قانون مند یک چشم انداز پایدار، استوار و با شکوه ایجاد می کند. در تعادل قانون مند، حس کنجکاوی، حرکت و یک کیفیت پویا در ناظر القا می شود.
در طراحی، هر عنصری می تواند با عنصر دیگر، در تعادل قرارگیرد و یک راه ساده جذاب برای هر دو فراهم کند. برای مثال، در یک فضای تاریک (تیره) یا کدر، رنگ غالب با گذاشتن یک نقطه درخشان یا رنگ روشن و یک جسم حجیم با یک جسم کوچک تر، جاذبه بیشتری را ایجاد می کند.
کاری که تعادل انجام می دهد این است: کنترل تمام تنوع ها (گوناگونی) به وسیله تنوع در رنگ، شکل، اندازه و ساختار در مقایسه با سایر عناصر.
تاکید (Emphasis): یعنی ایجاد اختلاف در عناصر مهم، بین عناصر کم اهمیت تر. در واقع تاکید، به تسلط عناصر غالب خاص و تحت الشعاع قراردادن سایر عناصر، اشاره دارد.
هنگام استفاده از تاکید می توانیم با ایجاد تمایز یک عنصر نسبت به دیگری، توجه ناظر را به آن جلب کنیم. می توان از تاکید، با کم کردن نقاط غالب، سود برد مثل: تمایز دراندازه، تضاد شکل ها، استفاده از صورت های غیرمعمول (Element of Surprisis)، استفاده از شکل هالی پایا و استوار، رنگ های متراکم و ایجاد تضاد در بافت.
تسلسل یا تکرار (Sequence): یعنی تغییرات متوالی در شکل، رنگ، ساختار و یا اندازه. البته نباید همه عناصر، یکباره باهم تغییر کنند، چون دراین صورت، دیگر تسلسلی وجود نخواهد داشت.
تسلسل به این صورت هم تعریف می شود: ساماندهی ترکیبات عناصر (گیاهان، عناصر معماری و ...) که برای کنترل توجه ناظر و هدایت آن توجه از یک واحد به واحد بعدی به حالت های خطی متناوب و یا غیرمنظم، طراحی می شود.
در ساده ترین حالت، تسلسل در یک حرکت مستقیم، تکرار یک اتفاق است.
می توان با استفاده از یک روند منطقی و ساده هم به تسلسل دست یافت. به این صورت که مثلا در بافت و رنگ، پله پله، از یک حالت به حالت دیگر، تغییر ایجاد کنیم. دراین تغییر می توان، دو یا چند تضاد حداکثر را، با استفاده از یک آهنگ (ریتم) منظم، به هم متصل نماییم.
مقیاس (Scale): یعنی یک سنجش، که مستقیما به اندازه اشیا برمی گردد.
مقیاس مطلق (Absolute Scale): به اندازه یک شی با رابطه اش در یک طرح استاندارد برمی گردد ، مانند اندازه یک ساختمان، یا ردیفی از درختان و یا ابعاد بدن یک فرد.
مقیاس نسبی (Relative Scale): یعنی نسبت اندازه اشیا در یک ترکیب. اشیا ممکن است با ساختمان مجاور، یک فضا یا محوطه ای که با این فضا در ارتباط است، مقایسه شوند. در واقع مقیاس، ابزاری برای درک و بیان فضا است.
مقیاس، همچنین براساس محوطه اصلی که در طراحی در آن شروع شده نیز، تعیین می شود. در این حالت، اندازه های نسبی هر قسمت (یا عنصر) با دیگری مقایسه شده، یا اندازه هر قسمت با کل محوطه سنجیده می شود.
تناسب (Propartion) بخشی از مقیاس است که بیانگر نسبت دو مقدارمی باشد مثل: (فضا، طول، زمین یا هر واحد ویژه دیگر)، تناسب خوب یابد، به مولفه (بعد) ویژه هر چیزی، بستگی دارد.
برای مفهوم تناسب و مقیاس می توان فقط از یک واژه استفاده کرد (تقریبا هم معنی هستند)، مقیاس، پایه اصلی طراحی است و تناسب را نیز در بطن خود دارد.
به کارگیری اصول طراحی برای به دست آوردن یکپارچگی (وحدت)، مطرح شده است. در روند استفاده از گیاهان با موقعیت مناسب در طراحی فضای سبزتان، باید اصول کاربردی و استفاده از مواد ساختاری (بافت) به خوبی استفاده شود، به هر حال در طراحی اصولی گیاهان با مواد ساختاری، باید به شکل، ساختار و رنگ آنها نیز توجه کرد. هنگامی که این اصول را به کار می گیرید، توجه داشته باشید که دستکاری کردن این ویژگی ها، میزان موفقیت یا عدم موفقیت شما را در ترکیب فضای سبزتان، تعیین می کند.
شما به یک نقشه کوچک که موقعیت هر گیاه را در آن نشان دهد، نیاز دارید. قبل از انتخاب گیاهان ویژه، شکل، ارتفاع، گسترش، رنگ و ساختار هر گیاه را یادداشت کنید.
گیاهانی که در یک ردیف تکرار می شوند (و نحوه شکل گیری شان)، شکل خانه و ساختار مواد بنای خانه، عواملی هستند که هماهنگی و یکپارچگی را در طراحی فضای سبز تعیین می کنند. به عبارت دیگر به دست آوردن هماهنگی (هارمونی) با انتخاب مواد متضاذ و یا رنگ های مکمل اتفاق می افتد. برای مثال سبز تیره سرخدار ژاپنی به عنوان یک تضاد(contrast) موثر، دربرابر یک خانه سفید، یا برگ های خاکستری _ سبز زیتون روسی یا صنوبر سفید مکمل یک خانه خاکستری با تزئینات سفید می باشد.
فضای سبزتان را با یک آرایش ساده و یکپارچه، نگهدارید. برای رسیدن به یکپارچگی و پیوند طرح ها باهم می توانید از یک ماده (عنصر) در زمان های متفاوت استفاده کنید.
زمانی در فضای سبز هماهنگی (هارمونی) اتفاق می افتد که رنگ های گیاهان مختلف باهم و با محیط اطرافشان هماهنگ باشد.
درجلوی ساختمان ها (درگاه) که یک نقطه تمرکز در فضاهای عمومی است، همه عناصر فضای سبزی باید در تعادل باشند. برای مثال یک درخت بزرگ در یک طرف، با چند درخت کوچک در طرف دیگر به تعادل خواهد رسید. یا درختانی با اندازه متوسط در یک طرف با گروهی از بوته ها در طرف دیگر، به حالت تعادل قرار می گیرد.
شما ممکن است عناصر جذاب را در چندین مکان تکرار کنید، برای منسجم کردن طرحتان می توانید از ایجاد ارتباط بین عناصری مثل رنگ سقف خانه، جلای نمای ساختمان، محورهای مهم ساختمان و یا گیاهان شبیه به هم، بهره گیرید و یا گیاهانی با ویژگی های ساده را در چندین موضع به هم پیوند دهید. اما فراموش نکنید که تکرار بیش از حد، نتیجه اش یکنواختی و عدم تنوع است.
سعی کنید از حجم فضای اطراف خانه تان، بهترین بهره را ببرید. گیاهان بلند، حس محصور بودن را ایجاد می کنند و حتی می توان با استفاده مناسب از آنها خانه و یا یک منظره را قاب گرفت و به زیبایی محوطه افزود.
گیاهان کوتاه، خط و بافت به طرح می دهند و به طرز نامحسوسی فضا را محدود و تعریف می کنند.
توجه خود را به گیاهانی که عادات، رشدی جالب دارند معطوف کنید. می توانید آنها را در کنار دیوارها، روی چهارچوب حصارها و یا در منظره یک ردیف از بوته ها، به کار گیرید.
بهتر است گیاهانی را که می خواهیم به صورت گروهی استفاده کنیم، از یک رقم و در یک بستر کشت کنیم این کار باعث کاهش هزینه های اضافی مثل چمن زنی و هرس خواهد شد و درعین حال گیاهان در بستری قرار می گیرند که حس یک توده واحد را ایجاد می کنند.
ردیف هایی که بین چمن ها شکل می گیرند را، می توان به عنوان یک عنصر غالب در طراحی استفاده نمود. آرایش گیاهان را طوری انتخاب کنید که بهترین تاکید را در ردیف های طرح اصلی تان داشته باشند. گیاهان مناسب، برای طراحی شما یک زمینه (Background) هستند. مراحل این روند شامل این موارد است:
1- غلبه شکل و اندازه گیاهانی که می خواهید طراحی تان را با آنها انجام دهید.
2- تصمیم گیری درمورد ساختارها و رنگ هایی که می خواهید.
3- تعیین موقعیت های محیطی که گیاه شما با آن سازگار است.
4- انتخاب گیاهانی که ویژه هستند.
شما می توانید اطلاعاتی را که می خواهید از کتابخانه ها، دانشکده های فضای سبز و یا شرکت هایی که کار فضای سبز انجام می دهند تهیه کنید و گیاهان خود از مرکز خرید، تهیه نمایید اما مطمئن باشید که گیاه مورد نظر، با آب و هوای منطقه شما، سازگار باشد.