پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

راک بولت rock bolt

یکی از وسایل وامکانات جدید که دررشته عمران وراه سازی مورد استفاده قرار می گیرد ودرنوع خود کم نظیر وشاید بی نظیر است استفاده از راک بولت rock bolt  که درواقع همان بولت ها ومیلگردهای مخصوص اتصال واستحکام مابین سنگ و سازه یا مصالح می باشند است ویا همین کار را بین خاک وسازه ویا استحکام آن انجام می دهند که دراین صورت به این نوع از میلگرد وبولت ، انکر گفته می شود یا همان انکر بولتها ونیز صفحات اتصالی آنها نیل سویل nail soil   می باشند که درادامه پروژه به صورت مصوّر توضیحات مربوطه ارائه خواهد گردید . 

لازم به تذکر است دراین جا ابتدا دررابطه با راک بولت ها ودرادامه آن مطالب جالب و مفید درمورد مصالح دیگر مربوط به این مقوله ازجمله انکر بولت ها ، نیل سویل ها ، وتجهیزات ولوازم مورد نیاز دراین عملیات ها را مورد بحث وبررسی قرار می گیرد .

راک بولت :

این وسیله شباهت زیادی به وسیله وابزار ساده ای که تقریباً درتمام خانه های افراد دیده می شود دارد وشاید طراحی این وسیله با الهام ازاین ابزار درساختمان باشد که حتماً همین طور است بله یعنی همان رول پلاک .

حتماً دراینجا مقدار کمی از نوع عملکرد این وسیله ( راک بولت ) را ازروی شباهت آن با رول پلاک متوجه شده اید

این وسیله از چند قسمت مختلف تشکیل شده است که درادامه می توان ازروی تصاویر ونیز توضیحاتی که داده خواهد شد با کارکرد ومورد استفاده این وسیله آشناشد. 

 

  

  

توضیح تصاویر بالا به مرور و در ادامه به آنها اشاره خواهدشد   توصیه می شود به ادامه این مطالب توجه فرمایید.  

اطلاعات فنی :

جنس این وسیله از میلگرد درقطر وسایزهای مختلف که درشرایط متفاوت طراحی  می شود می باشد ونیز از یک مهره ، فاصله نگهدارها ، پلیت های ابتدایی ، میانی و انتهایی ونیز از لوله های عبور گروت قطعاتی با عملکردی شبیه به گوه درانتهای راک بولت وجهت چفت کردن راک بولت درداخل سوراخ وقسمتهای مختلف دیگرمی باشد که درادامه به آنها می پردازم  

 

نحوه عملکرد و اجرای راک بولت :

اجرای راک بولت ها تقریباً شبیه به رول پلاک می باشدبدین صورت که ابتدا بوسیله   دریل های مخصوص که تصاویر آنها نیز موجود می باشد درمحلی که برای اجرای راک بولت ها پیش بینی شده است سوراخی با قطری بیشتراز قطر میلگرد راک بولت ایجاد  می شود سپس راک بولت همراه با قسمت انتهایی خود که عملکردی شبیه به گوه دارد وارد سوراخ می شود وتاانتهای سوراخ هدایت می شود .

در این مرحله از فاصله نگهدارها یا همان spacer  ها درقسمت هایی که پیش بینی    می شود اعم از قسمت انتهایی ، قسمت میانی ویا قسمت ابتدایی استفاده می شود

بعد از این مرحله نوبت به قراردادن صفحه مخصوص جهت تراز کردن ویا ثابت کردن میلگرد داخل سوراخ می رسد که درقسمت ابتدایی سوراخ قرار می گیرد  .

بعدازانجام این مراحل طبق روال همیشگی در مراحل بتن ریزی نوبت به اتصال میان راک بولت و سنگ ویا خاک می رسد که این امر بوسیله تزریق ملات ماسه وسیمان یا همان گروت صورت می گیرد

تزریق ملات گروت :

تزریق ملات گروت نیز مراحل خاص خود را دارد بدین صورت که در این مرحله از لوله هایی جهت هدایت ملات به داخل سوراخ استفاده می شود که عملکرد آن به این صورت است که یک لوله در سمت راست صفحه پلیت جهت تزریق ملات گروت به داخل سوراخ وارد سوراخ شده و لوله دیگری ازسمت دیگر صفحه پلیت وجهت عبور هوا قرار می گیرد .

تست کششی وعیب یابی راک بولت ها بعد از اجرا :

پس ازاتمام کار واجرا وگیرش ملات داخل حفره اینک زمان آن رسیده که به وسیله دستگاههای مخصوص و پیشرفته ای میزان کشش راک بولت ها وصحّت آن تست شود که این امر توسط افراد مجرب واستادکاران دراین حرفه صورت می گیرد .  

 

  

 

 

 کارخانه  

  

 

 

 

  

 

 

 

 

 

سرمته های مختلف مورد مصرف در حفاری 

      راک بولت

  

 

 

مراحل اجرا و آزمایشات و... درمورد راک بولت ها به صورت تصویر :

  

 

 در فرصت های بعد مطالب بیشتری را در ارتباط با نیلینگ و راک بولت ها برای شما خواهم گذاشت

نظرات 2 + ارسال نظر
هادی پنج‌شنبه 6 مهر 1391 ساعت 11:42

خوب بود.

محمدرضا نوری شنبه 16 آذر 1392 ساعت 11:54


خیلی ازت ممنونم بخاطر مطلبی که گذاشتی ..... بکارم اومد...!!!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد