پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

دیوار تورسنگی

آقای مهندس پژمان صدیقی در ارتباط با ساخت دیوار حاشیه حکیم به اطلاعاتی نیاز داشتند من هم در حد توانمندی خود و اطلاعات اندک در اختیار، مطلب زیر را تقدیم می کنم امیدوارم نیاز ایشان را پاسخگو باشد:  

شاید بسیاری از متخصصین فضای سبز دیوار تورسنگی حاشیه اتوبان حکیم خروجی چمران شمال را دیده باشند و برای آن ها پیش آمده که در پروژه های خود نیاز به ایجاد چنین سازه ای داشته باشند سعی می کنم امروز به طور مختصر در این مورد توضیح دهم. 

تورسنگ ها، سبدهای مستطیل شکلی هستند که از توری با سیم گالوانیزه یا توری با پوشش  شبکه ای شش ضلعی پلی وینیل ( PVC ) مقاوم ساخته شده، با سنگ پر و به یکدیگر بسته شده اند تا یک دیوار را تشکیل دهند. سبدها به طور  معمول در اندازه های استاندارد به پهنای900 میلی متر در طول های 1800، 2700، و 3700 میلی متر و بلندی 300، 450، و 900 میلی متر ساخته می شوند. هر تور سنگ دارای یک سرپوش بوده و توسط پرده هایی به سلول های 900میلی متری تقسیم می شوند. زمانی که از سنگ پر شدند، سرپوش بسته شده و با بند به بالای لبه های تورسنگ بسته می شود. سپس هر تورسنگ ، به تورسنگ های مجاور بسته می شوند. یک برش دیوار تورسنگی اریب در شکل نشان داده شده است. 

 

 

دیوارهای تورسنگی انعطاف پذیر می توانند با نشست زمین وفق داده شوند. نفوذپذیری آنها اجازه می دهد که آب از درون آنها زهکش شود. ساخت تورسنگ ها، به ویژه در طول مسیل و سواحل رودخانه، جایی که تنوعی در عمق های آب بین شرایط رطوبی و خشکی هوا رخ می دهد، مناسب است. از سوی دیگر پوشش گیاهی داوطلب یا مدیریت شده به سرعت خود را در تورسنگ ها گسترش داده، ظاهر چنین سازه ای را در چشم انداز ملایم می کند و در عین حال به دوام آن نیز می افزاید. تجارب اخیر دارای نمونه های موفق تور سنگ های آبکشت بذری(هیدور-سید) با استفاده از  پوشش الیافی ( ژئو تکستایل ) جداکننده و پر شده با یک ترکیب خاک اصلاح شده است،که به دیوار سبز شطرنجی منتج می شود، از شیوه های موافق با دیدگاه مهندسی طراحی محیط زیست است. این کاربرد نیازمند خاک تحت الارضی که خوب زهکشی شده بوده و برای اقلیم های معتدل که بارندگی کافی دارند مناسب می باشد. 

شیوه کار  

ابتدا دیواره را به صورت یک دیواره با شیب حدودا 70 درجه ( 150 درصد) ایجاد می کنیم و خاک و نخاله فرسایش یافته را از پای دیوار خارج می سازیم. 

در صورتی که بار اضافی از بالا وجود دارد و به صورت گشتاور عمل می کند و به دیوار نیرو وارد می کند عملیات تثبیت باید انجام شود. 

تثبیت 

عملیات تثبیت خاک و باری که از بالا انجام می شود بهتر است با عملیات نهلینگ انجام شود ( برای این کار از متخصصین و شرکت های توانمندی که وجود دارد استفاده کنید) 

تور بندی 

تور ها از قبل ساخته می شود و در وحل خود به وسیله ای مکانیکی - غیر از جوش کاری -  به صفحه بسته می شود و قلوه سنگ ها در آن ریخته می شود و به این ترتیب دیوار حایل تورسنگی ایجاد می شود. 

مخلوط خاکی مناسب را یا در هنگام پرکردن  سنگ ها یا به وسیله دستگاه مخصوص که مخلوطی از خاک و بذر گیاهان علفی پوششی که در اغلب موارد از گونه های بومی تشکیل می شود با فشار به درون بافت سنگی تزریق می شود و با سیستم آبیاری تحت فشار سعی در مرطوب نگهداشتن سطح خاک می کنند  

 

 

تصویر بالا نمونه ای از تثبیت با هدف سبز کردن سطوح را نشان می دهد که به وسیله تزریق خاک و بذر به سطح فضای سبز مناسب را به وجود آورده است. 

البته این تصویر با دیوار حایل تور سنگی متفاوت است. 

امیدوار هستم که این مطلب نیاز شما را برطرف نماید و در صورت نیاز به اطلاعات تکمیلی با من تماس بگیرید.

نظرات 1 + ارسال نظر
www.gapzan.com سه‌شنبه 29 شهریور 1390 ساعت 11:46

سلام دوست عزیز
خسته نباشی
اگه دوست داری میتونی ورودی چترومه گپ زنو رو وبلاگت بزاری تا هم روم ما شلوغتر و هم وبلاگ شما پر بیننده تر باشه
اگه میخوای به این id من ایمیل یا پیام بده تا کد و بقیه کارهارو بگم
امیدوارم همیشه موفق باشی!

id:cjalevil www.gapzan.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد