پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

جابجایی درختان

انتقال موفق نهال درختان به زمین به عملیات تولید و تصمیمات اتخاذ شده قبل از آنکه هرگونه عملیات در زمین بیل خاک برگردانده شود، بستگی دارد. انتخاب گونه های مناسب و بستر با کیفیت براساس خصوصیات محل کاشت، مراقبت پس از کاشت، اندازه نهال منتقل شونده، خصوصیات توده ریشه نهال و عملیات بسترسازی برای اینکه بتوانیم به طور موفق نهال درخت را به زمین کاشت منتقل کنیم لازم است نتیجه توجه به این جزئیات زمانی مشخص می شود که نهال انتقال یافته بالغ می شود و اهمیت آن برای زمین شما افزایش می یابد. درختان در موقع انتقال نهال به زمین اصلی دچار استرس می شوند که در وحله اول مراحل تغییر در توانایی آنها در جذب آب دراثر از بین رفتن تعدادی از ریشه هایشان می باشد. استرس آبی دلیل اولیه بروز مشکل و واردشدن استرس است. از بین رفتن ریشه ها بر فرآیند تولید و توزیع ترکیبات هورمونی که رشد ریشه را تنظیم می کند، تاثیرگذار است که ذخیره کربوهیدرات را کاهش داده و درنتیجه بر میزان انرژی قابل دسترس جهت ریشه زایی سریع، تاثیر می گذارد که برای بقا و حیات نهال انتقال یافته به زمین اصلی مهم می باشد. توانایی یک درخت در حفظ مقاومت خود پس از انتقال نهال، تعیین کننده موفقیت یا عدم موفقیت کاشت می باشد. درختان موجود در بازار سه روش تهیه می شوند: ریشه لخت، توپی شده (گلوله شده) و پیچانده شده درون پارچه (  --------) و گلدان از جمله گلدان در گلدان (pot-in-pot) و گلدان در زمین((in-ground container

ریشه لخت  Bare-root

سیستم تولید ریشه لخت، چندین مزیت دارد. درختان با ریشه لخت با هزینه کمتر از سایر درختان تولید می شوند که این امر به دلیل حفر کردن آسان سوراخ کاشت و نگهداری و حمل آسان این گیاهان می باشد (زیرا زمان کاشت، خاک با ریشه همراه نیست) سیستم ریشه را می توان بررسی کرد و ریشه های نامرغوب یا ناقص را حذف نمود. دامنه نوسان اندازه درخت در نهال های با ریشه لخت محدود است که این به دلیل ناتوانی درجابجایی درختان بزرگ تر می باشد. محدودیت های فصلی در الین سیستم تولید بیشتر است چراکه درختان با ریشه لخت باید در حفره کاشته شده و در فصل خواب منتقل شوند. لازم است که با نهالهای دارای ریشه لخت با احتیاط کار شود تا از خشکیدگی ریشه جلوگیری شود. درختان و ریشه لخت غالبا نیاز به قیم دارند تا پس از رویش برگ در اثر وزش باد سقوط  نکنند.

ریشه توپی و درون پارچه (B & B): Balled burlapped

قدیمی ترین شیوه برای فروش نهال های انتقال یافته به زمین می باشد. این درختان در اندازه های مختلفی وجود داشته و معمولا در خزانه ها وجود دارند. در روش B & B در مقایسه با روش نهال های با ریشه لخت، درختان را می توان در طی مدت زمان طولانی تری کاشت و نیاز به نگهداری کمتر دارند و ضمنا کمتر دستکاری می شدند. این درختان را به طور دستی و یا با استفاده از بیل مکانیکی می توان کاشت و هر موقع که زمین یخ نزده است می توان آنها را منتقل نمود. شکل توپی ریشه به راحتی قابل تغییرات تا شرایط کاشت مثل خاک های فشرده یا سفره آب بالا را تسهیل کند.  به دلیل وزن خاک موجود در ریشه، پس از کاشت کمتر نیاز به قیم زدن می باشد. معایب این شیوه آن است که معمولا 95 درصد سیستم ریشه اصلی درخت در مزرعه باقی می ماند. وزن خاک در درختان بزرگ تر باعث افزایش هزینه حمل با نقل شده و نیاز به تجهیزات تخصی جهت دستکاری و کاشت درخت است.

گلدان های قرار گرفته بر روی سطح زمین Above- grouns containers

امتیاز این شیوه آن است که درخت را با همه سیستم ریشه اش می توان به زمین اصلی انتقال داد. محیط های مصنوعی با زهکشی خوب که دراین گلدان ها استفاده می شوند، بسیار سبک تر از خاک مزرعه موجود در درختان B & B می باشد و لذا هزینه حمل و نقل این درختان کمتر و کار با آنها آسان تر می باشند استفاده در گلدان های درون خاک نیز وزن توپی ریشه درخت را کاهش می دهد. درختان تولید شده در گلدان های بالای سطح زمین جهت کاشت در هر زمان از سال در دسترس می باشند و تا زمانی که خاک یخ نزده است ادامه دارد.

عیب اصلی این شیوه، افزایش صدمات می باشد مثل آسیب دیدگی ریشه ها در دمای زیاد و کشنده توده ریشه در اضلاع جنوبی و غربی گلدان و پیچیدن ریشه ها می باشد. وزش بادها نیز به گلدان های سطح زمین صدمه می زنند. سیستم های تولید Pot-in-pot مشکل وزش باد و افزایش دمای ریشه دراضلاع جنوبی و غربی گلدان را برطرف می کند.

جابجایی گیاه قبل از کاشت

دستکاری دقیق توده ریشه برای جلوگیری از آسیب به درخت قبل از انتقال نهال به زمین اصلی لازم و ضروری است. توده ریشه، صرفنظر از تکنیک تولید مورد استفاده، ترد و ظریف می باشد و درختان B & B و درختان گلدان های نرم به آسانی آسیب می بینند. هرگز درخت را با گرفتن تنه آن بلند نکنید (خصوصا درختان B & B به دلیل وزن سنگین توده ریشه ها)

همواره درخت را در طول انتقال به زمین، محافظت کنید تا ریشه ها آسیب نبیند و شکسته نشود. درختان باید قبل از انتقال آبیاری و پوشانیده شوند تا هدر رفت آب کمتر ود. درختان را به محض رسیدن به محل کاشت، بکارید. اگر این کار امکان ندارد، درختان را به خوبی آبیاری کرده و آنها را در ناحیه ای دور از معرض باد و نور مستقیم آفتاب قرار دهید. درختان B & B باید مراقبت شوند تا از خشکیدگی ریشه جلوگیری شود. درصورتی که امکان کاشت سریع وجود نداشته باشد، آبیاری منظم باید تا زمان کاشت صورت بگیرد.

کاشت

ازجمله شایع ترین اشتباهات درموقع کاشت نهال درختان به زمین اصلی، کاشتن عمیق و آبیاری بیش از حد  یا کمتر از حد می باشد. گودال کاشت باید حداقل سه برابر عریض تر از توده ریشه باشد و کناره های گودال شیبدار باشد و عمیق تر از توپی ریشه نباشد. درخت را حدود 5 سانتی متر بالاتر از سطح خاک اطراف بکارید تا امکان فرورفتن و استقرار یافتن توپی ریشه وجود داشته باشد و از تجمع آب در پای درخت جلوگیری شود. اگر گیاه ریشه لخت می باشد قبل از پر کردن گودال، ریشه ها را به دقت پهن کنید. اگر یک درخت گلدانی کاشته می شود، ریشه ها را پهن کنید تا از درهم رفتن آنها جلوگیری شود.بعد از قراردادن درخت در گودال کاشت (در عمق مناسب)، به آرامی میخ ها یا طناب بسته بندی را باز کرده و پارچه را ببرید و از اطراف توپی ریشه جدا کنید. کیسه کف توپی ریشه را بگذارید باقی بماند چراکه جداکردن آن ممکن است باعث صدمه به ریشه ها شود. اگر که از سبد سیمی استفاده شده است، تا حد ممکن سبد را بدون آسیب رساندن و به هم زدن توپی ریشه ببرید و جداکنید. طناب یا هر وسیله بسته بندی ریشه را جدا کنید و برچسب ها یا علائم را از تنه درخت جدا کنید تا از حلقه برداری پوست درخت جلوگیری شود. به آرامی گودال کاشت را از خاکی پر کنید. که قبلا از همان حفره بیرون آورده اید بدون آنکه خاک دیگری یا کود به آن اضافه شود. اگر از مواد اصلاح کننده خاک استفاده می شود، اختلافات ایجاد شده در اندازه خلل و فرج خاک باعث بروز مشکلاتی درخصوص حرکت آب، نگهداری آب و رشد ریشه بین توپی ریشه و گودال کاشت و خاک اطراف می شود و زمانی که حفره را تا نصف از خاک پر کردید، خاک را محکم فشرده و آبیاری کنید تا خلل و فرج هوا پر شود و از تماس بین ریشه ها و خاک اطمینان حاصل شود. پرکردن گودال را به پایان رسانده و درخت را کاملا آبیاری کنید. مالچ باید در اطراف درختان تازه کاشته شده قرار داده شود تا به حفظ رطوبت خاک و کاهش رقابت برسد رطوبت کمک شود. باید مراقب بود که از مالچ بیش از حد استفاده نشود. (8-5 سانتی متر، عمق مناسب (بهینه) می باشد) و مالچ را به اندازه 15 سانتی متر دورتر از تنه درخت بریزید تا از مشکلات بیماری و آسیب جوندگان جلوگیری شود. اگر از کود در هنگام کشت استفاده شود، از کود دهی استفاده کنید که به آرامی در خاک آزاد می شود و بیش از 1 پوند نیتروژن در هر  1000 فوت مربع استفاده نکنید. کودهایی که سریعا در خاک آزاد می شوند اجتناب کنید تا باعع سوختگی گیاه نشوند. قیم زدن فقط در صورت لزوم باید صورت بگیرد و هر تیمی در خلال یکسال پس از کاشت باید حذف شود. دقت کنید که قیم به تنه درخت یا طوقه درخت آسیب برساند. فقط شاخه های اصلی بیمار یا شکسته را در هنگام کاشت هرس کنید. هر چقدر نهال انتقال یافته به زمین اصلی بزرگ تر باشد، مقدار از آبیاری بیشتری لازم است. جهت حفاظت درخت دربرابر حیوانات یا آسیب تجهیزات کشاورزی، از محافظ شل و غیرمحکم و با فاصله کافی از درخت استفاده شود که امکان تهویه و گزارش هوا وجود داشته باشد. توجه به جزئیات فوق الذکر، امکان موفقیت کاشت را افزایش می دهد درختان صحیح کاشته شده، برای سالیان دراز مایه لذت شما خواهند بود و سود و منفعت مالی برای شما خواهند داشت.

نکات مورد توجه در هنگام نهال به زمین اصلی

1-  برنامه ریزی زود هنگام انجام دهید تا گونه با محل کشت سازگاری و انطباق داشته باشد (یعنی درخت مناسب در مکان مناسب بکارید).

2-  از گیاهان با کیفیت بالا که بدون آسیب قابل رویت هستند استفاده کنید. گیاهان با رشد مقاوم و قوی و رنگ برگ خوب و ریشه سفید و محکم را انتخاب کنید.

3-  در هنگام دستکاری و انتقال درخت به زمین اصلی و کاشتن در محل مورد نظر دقت کنید. بسیار مراقب باشید که به پوست تنه درخت یا سیستم ریشه آسیبی نرسانید.

4-  حفره کاشت را به طرز صحیحی آماده سازی کنید. گودال حداقل سه برابر ارتفاع ریشه باید پهنا داشته باشد و دارای کناره ای شیبدار و عمیق تر کف توپی ریشه باشد.

5-  درخت را هرچه زودتر بکارید. از کود استفاده نکنید. گودال را با همان خاک خارج شده از حفر پر کنید و از مالچ نیز استفاده کنید.

6-  آبیاری کنید (البته به حد کفایت) و آبیاری را به تدریج انجام دهید به طوری که آب به داخل خاک نفوذ کرده و زمین را نچسباند. آبیاری برای چند سال حفر جدا در خلال دوره های خشکی باید صورت بگیرد و تا زمانی که درخت به طور قابل استقرار یابد، باید با دقت کافی انجام شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
هادی.گلی چهارشنبه 27 دی 1391 ساعت 21:48

مرسی .دستتان درد نکنه.میخواستم بدونم صرفا با دونستن این اطلاعات میتونم این کار را انجام بدم؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد