پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

خط و سطح

تکرار خط می تواند سطح را به وجود آورد اگر تعدادی از سرو شیراز را در حاشیه مسیر اصلی یا فرعی یک پارک در نظر بگیرد یک دیوار بصری ایجاد کرده اید، فضای خالی بین درختان معرف ارتباط بصری آنها با پس زمینه و حتی با این سطح است که هرچه این درختان به هم نزدیک باشند از قوت ارتباط بصری با پس زمینه کاسته و به قدرت سطح افزوده می گردد.

همانطور که در مثال بیان شد هرچه خطوط به هم نزدیک تر باشند سطح واقعی تر است سعی کنید مثال های دیگری از نقطه و خط را در فضای سبز پیدا نموده و تجزیه و تحلیل نمایید.

همان طور که خط از حرکت نقطه پدید می آید سطح نیز از حرکت خط به وجود خواهد آمد، به بیان دیگر سطح امتداد عرضی یک خط است و هرچه تکرار و تداوم آن بیشتر باشد سطح به واقعیت نزدیک تر است تکرار تعدادی درخت در یک جهت یا پیرامون مسیری مستقیم یا حتی منحنی تداعی کننده یک سطح خواهد بود.

سطح از نظر فلسفی دارای طول و عرض ولی فاقد عمق است بنابراین هنگامی که از سطح سبز درختان سخن می گوییم از لحاظ بصری عمق را درنظر نخواهیم گرفت و منظور سطحی است که تاثیرات بصری سطح را القا می کند نه آن چیزی که به پرسپکتیو رفته است چیزی شبیه سطح کاغذ که به صورت عمودی گرفته باشیم.

سطح توسط رنگ و بافت قوام و استحکام می یابد و می تواند تاثیرات بصری مختلفی را به وجود آورد، در فضای سبز و معمار منظر، با ترکیب حجم های سه بعدی فرم و فضای طرح را تعریف می کنند و خصوصیات آن به روابطی ختم می شود که طرح با بیان آن ارتباطات و هم پیوندی بین عناصر، به فضا معنی می بخشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد