پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

چچم (لیلیوم پرنه) Lolium perenne

 

 

Graminae

چچم چند ساله یکی از متداول­ترین گیاهان چمنی فصل سرد است. این گیاه به تنهایی و یا به صورت مخلوط با بلوگراس بسیار جلب توجه می­کند و نسبت به آفات و بیماری­ها نیز نسبتا مقاوم است.

بهترین اقلیم کشت

انواع زیادی از خاک­ها رشد می­کند. نیاز به نورکامل خورشید دارد اما در مقابل سایه نیز مقاوم است.

خصوصیات

چچم سریعا جوانه می­زند و سطح چمن را به سرعت تشکیل می­دهد. نسبت به رفت و آمد مقاوم بوده و نسبت به دیگر گیاهان چمنی در مقابل حشرات و بیماری­ها مقاوم­تر است، خصوصا زمانی­که با اندوفیت­ها (قارچ­هایی که درون گیاهان چمنی زندگی کرده و از تغذیه حشرات آفت جلوگیری می­کند) همراه باشد. یکی از بهترین گزینه­ها انتخاب­ها برای احداث چمن خانگی است.

شروع کاشت

در بهار یا اواخر تابستان- در شمال کشور-  می توانید لیلیوم پرنه را بکارید. درمورد بذر مورد نیاز برای در شمال 35/1 کیلوگرم در 93 مترمربع است. برای داشتن چمن با کیفیت خوب، از مخلوط بلوگراس و چچم استفاده کنید و به مقدار توصیه شده روی بسته بذر، بذر کشت کنید. اگر می­خواهید در منطقه گرم چچم  کشت کنید، در پاییز به میزان 25/2 تا 35/1 کیلوگرم در هر 93 مترمربع از زمین  بذر را بپاشید. بذر چچم در طی 12-7 روز جوانه می­زند.

ارتفاع چمن­زنی: در اولین سربرداری ها به فاصله هر سه روز، با ارتفاع 5/7 سانتی­متر و برای دفعات بعدی با ارتفاع 5 سانتی­متر، چمن را کوتاه کنید.

نکات ویژه

چچم زمانی­که مستقر شد به میزان کمی کود نیاز دارد. 

چمن کاری یکی از فعالیت ها تخصصی مورد نیاز هر متخصص طراحی محیط ومنظر است، علاقمندانی که  تمایل دارند در باره نحوه کاشت اطلاعات داشته باشند برای من کامنت بگذارند تا در اسرع وقت مطالب مورد نیاز را در وبلاگ قرار داده یا برایشان ایمیل کنم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد