پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

طراحی باغچه آشپزخانه‌ای

ترکیب طراحی منظر با باغبانی کاری پیچیده است اما جذابیت آن بسیار زیاد است. تصور کنید که منظره ای زیبا را در کنار ویلای خود ایجاد کرده اید و می خواهید هر روز بخشی از محصولات خود را که در آن تولید کرده اید را در آشپزخانه مصرف کنید، فکر می کنید با چه مشکلاتی روبه رو خواهید بود؟

ابتدا آن که اصلا دلتان می آید طرحی را که ماه ها برای آن زحمت کشیده اید خراب کنید و یا احتمال آسیب دیدن به کلیت طرح را را با برداشت محصول فراهم آورید؟

آیا می توان از توت فرنگی ارگانیکی که بدون سمپاشی تولید کرده اید و هر روز مثل چلچراغ می درخشد چشم پوشی کنید و لب به آن نزنید تا خراب شود؟

آیا باغ آشپزخانه ای را فقط با هدف زیبایی یا باهدف تولید محصول می توان احداث کرد؟

به ده ها دلیل و سوال دیگر ایجاد باغ آشپزخانه ای (از ابعاد منظر سازی، باغبانی، اقتصادی، اجتماعی و روانشناسی و ... ) کاری پر زحمت است اما زحمتی که بیشترین نشاط و انگیزه را در درون خود پنهان کرده است که می تواند ما را برای پذیرش همه زحمت ها آماده و مصمم سازد.

شاید مثال هایی که تصمیم به ارایه آن ها دارم و تصاویر ی که در مورد آن ها صحبت می شود موارد خارجی باشد اما در کشور ما پیشینه ای به درازا تاریخ می تواند داشته باشد که متاسفانه در عصر حاضر به خاطر زندگی شهرنشینی و به ویژه آپارتمان نشینی به دست فراموشی سپرده شده است.

باغ آشپزخانه ای( (kitchen gardenدر اغلب شهر های ما با عنوان "باغچه" و به واژه کتولی "لته" – واژه ای از گویش شمالی- خوانده می شود و نیاز به تحقیق بیشتر دارد که من هنوز فرصت مطالعه آن را پیدا نکرده ام.

آیا دوست دارید نمونه هایی از یک باغچه آشپزخانه ای را ببینید و با شیوه های طراحی آن آشنا شوید؟

برای ارزیابی اینکه ایم موضوع مورد علاقه دوستان واقع شده یا خیر فعلا از ارایه ادامه مطلب خودداری می کنم ، لطفا در صورت علاقمندی به دریافت مطلب کامنت بگذارید

در زیر دو تصویر ارایه شده است و در اینده برای علاقمندان به احداث باغچه آشپزخانه ای همه گیاهانی که در طرح وجود دارد معرفی می شود تا باز تولید آن ممکن گردد. 

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد دوشنبه 1 اردیبهشت 1393 ساعت 10:42

سلام می تونید مطالبی در باره ی باغ اشپزخانه ای برای من ارسال کنید
یا در ایران در جا های عمومی کار شده است که به من معرفی کنید
ممنون

درود بر شما
کتابی تحت عنوان زیر را تهیه کنید:
kitchen garden book
کتابی با طرح های متنوع است
هنوز به صورت حرفه ای روی این مسئله در کشور کار نکرده اند
در گذشته که خانه های حیاط دار مرسوم بود_ زمان باباهای ما معمولا یک باغچه در کنار حوض وجود داشت که درون آن انواع سبزیجات و گلها کاشته می شد اما زندگی در قبرهای آپارتمانی این امکان را از ما گرفته است اما اگر یک برنامه ریزی دقیق صورت بگیرد در داخل آپارتمان هم می توان یک باغچه آشپزخانه ای داشت
به وبلاگ من به آدرس زیر سر بزنید چند تا تصویر قرار می دهم کمتر وقت می کنم به پردیس مراجعه کنم زنگی حرفه ای به من اجازه فعالیت بیشتر را نمی دهد.
fuzhandasht.persianblog.ir
سپاس و بدرود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد