پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

پردیس

معرفی گلها و گیاهان زینتی- استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است

ختمی زینتی Alcea rosea

گل های ختمی‌ زینتی چندساله‌اند اما معمولا به صورت یک‌ساله و دوساله‌ها پرورش می‌یابند. پس از این‌که گل‌ها پژمرده شدن،د ساقه‌های آنها را ببرید و به اصطلاح کف بر کنید و یا تعدادی از آن‌ها را به منظور تولید بذر و گرده‌افشانی باقی‌بگذارید.

شرح ویژ‌گی‌ها

ختمی زینتیرا انبوهی از برگ‌های مدور و گل‌های ساقه پهن شکل می‌دهند. غنچه‌های پفکی  این گیاه گل‌های کاسه شکل تکی یا دوتایی به پهنای 5/12 سانتی‌متر تولید می‌کنند که از اواسط تابستان تا پاییز به رنگ‌های سفید یا در تونالیته‌های قرمز، صورتی و زرد دیده می‌شوند.

ارتفاع و گستردگی

ارتفاع این گیاه 90 تا 180 سانتی‌متر و گستردگی آن حدود 60 سانتی‌متر می باشد.

بهترین محل پرورش

محلی کاملا آفتابگیر با خاک معمولی و با زهکشی خوب بهترین محل پرورش این گیاه می باشد.

شیوه پرورش

برای این‌که این گیاه در همان سال کشت به گل بنشیند، 8 هفته پیش از آخرین تاریخ یخبندان بذرها را در فضای بسته بکارید. بذرها را در گلدان‌های جداگانه و در عمق 6 میلی‌متری بکارید. پس از این‌که خطر یخبندان برطرف شد، گیاهان را در هوای آزاد و در فواصل کاشت 45 تا 60 سانتی‌متر بکارید. برای اینکه سال آینده این گیاه زود و به موقع گل بدهد، در بهار یا اوایل تابستان گل‌ها را از هوای آزاد به گلدان های بزرگ یا بسترهای گلخانه‌ها منتقل کنید. نهال‌ها را به جای خودشان در باغ‌ منتقل کنید. ختمی‌های زینتی را در محل‌های روباز به چوب ببندید تا راست و عمودی بمانند. ختمی‌های زینتی مستعد زنگ‌زدن هستند، زنگ‌ یک بیماری قارچی است که باعث پدیدار شدن محل‌های نارنجی رنگ روی برگ‌ها می‌شود. اگر این بیماری را در باغتان مشاهده کردید پس از گل‌دهی گیاه آن را از زمین درآورید.

کاربرد در فضای سبز

از نهال‌های بلند ختمی‌ زینتی در مرزها و حاشیه های گل و بوته‌ای و یا در امتداد یک دیوار یا حصار به عنوان گیاه تاکیدی و برجسته  می توان استفاده کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد